Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: västernorrland

Toaletten från helvetet

Ursäkta rubriken :-)

Jag har under en längre tid haft problem med avloppslukt i min lägenhet. Det kommer från avloppet som toalettstolen är ansluten till. Jag har vid upprepade tillfällen själv fixa detta genom att byta wc-anslutning. Avloppsröret var då avsågat längs med golvet vilket gör att man köper en speciell mackapär avsedd för detta. Problemet har dock fortsatt.

Sedan har jag tillkallat vvs-tekniker. Han sa att vi gör det på riktigt denna gång varvis han stack ner ett rör i avloppet, tätade samt placerade en gummimanchett på rörets topp. Klart trodde jag? men samma visa igen. Har sedan själv igen försökt fixa genom att förlänga röret så gummimanchetten smiter åt bättre på toa-anslutningen. Funkar inte heller..

Idag rev jag bort toalettstolen och pluggade avloppen med en avsedd rörände. För säkerhets skull tog jag även en plastpåse runt härligheten och drog åt oredentligt med ett snöre. Tänkte nämligen kolla om lukten skulle försvinna. Några timmar senare öppnade jag dörren och gick. Hmmm något mindre stank men fortfarande lite grann. Kollade sedan avloppet varvis jag upptäcker att plastpåsen är i det närmaste luftfylld som en ballong! Trycker lite lätt på plastpåsen men kan inte trycka tillbaks luften genom ev. läcka. Dvs läckan är väldigt liten.

Jag vädjar nu till er som har ideer, Vad i h-e ska jag göra nu?

2.    länk #2
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

Jag tycker att det låter som om ditt avlopp är illa luftat. Har du koll på var din avluftning finns?
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

3.    länk #3
    emilms avatar
    Junior medlem Medlem: Sep 2010
    Län: stockholm

Du säger att du bor i lägehet. Jag skulle ta kontakt med fastighetsskötaren. Avloppet är något som föreningen är ansvarig för i en bostadsrättsförening. Är det hyresrätt så är det ju ännu tydligare att det är fastighetsskötaren som ska åtgärda.

4.    länk #4

Jag vill ha lite på fötterna innan jag kontaktar bostadrättsföreningen. Jag ska ringa en vvs-tekniker imorgon och höra om det ska vara så här eller om det faktiskt är något fel i avloppssystemet. Jag funderar ju även på om felet kan ligga utanför i kommunens rör. I vilket fall ska det väl inte vara övertryck i avloppsstammarna?

5.    länk #5
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Som sagt, det ska finnas en avluftning som förhoppningsvis mynnar ut på byggnadens tak någonstans. Så även om det skulle bli väldigt mycket gaser som kommer utifrån så ska det aldrig märkas om avluftningen funkar som den ska. Ibland sitter det monterat backventiler som kan krångla.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

Intressant detta, har en bekant med samma problem i en BR men ingen har lyckats lösa problemet. Så det skulle vara roligt om du berättar vad man kommer fram till.

7.    länk #7
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Du har väl undertryck i bostaden, och avloppet är atmosfärstryck, kanske att det bara är tryckskillnaden som fyller din påse med avloppsluft.

Det kan ju vara en otät skarv någonstans som gör att det läcker in doft, är du helt säker på att det är toalettens avlopp som läcker in elaka dofter? Kan ju lika gärna vara otät anslutning av handfat osv?

8.    länk #8

JOW. Nej det är inte undertryck i bostaden. Det blir ju det om man t.ex. bara har frånluftsventil öppen. Jag har testat att ha alla ventiler stängda och även att ha alla ventiler öppna, men inget hjälper mot stanken.

Jag har även duschbrunn och handfat pluggade under mitt experiment. Jag kan inte komma på något annat än att det är ordentligt övertryck i avloppet. T.ex. trycker jag på plastpåsen för att pressa tillbaka luften till avloppet så känner jag rejält motstånd. Dvs det läckaget är mikroskopiskt. Tolkar det som att det behövts stort övertryck för att få ut avloppsluften ut till plastpåsen. Hade det varit atmosfärstryck i avloppet hade inget kunnat komma igenom min pluggning.

9.    länk #9

Kom på en sak till. Angenämt ämne men va f-n ;-)

Förut då jag utfört jobb i badrummet så har jag tejpat lite plast provisoriskt över avloppsröret. Då grannen spolat har jag då sett tryckpulser som får plasten att fladdra upp och ned. Så då blir det ju en del tryckskillnader.. Men pluggen+plastpåse jag har nu borde stå emot ett 3:e världskrig, ändå läcker det fortfarande dofter fast i mindre omfattning jämfört med då toa är monterad.

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Fast när Toan är monterad så har du ju vatten som bildar ett lock å därmed så borde inte någon lukt komma upp.

Är vattenlåsen i dusch å handfat ok?

11.    länk #11
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Låter ju som undertryck i bostaden. Prova att dels stänga av ventilationen, dels öppna några fönster och titta på plasten i det läget. Dvs. säkerställ att du verklligen har "normaltryck i lägenheten. Har du rejält undertryck så kan det nog läcka dålig luft från avloppet både här och där.

12.    länk #12

Tack för massvis med tips! Undertryck är inte fallet i lägenheten. Jag har redan testat detta med fönster och ventiler sedan tidigare.
    En ny upptäckt jag gjort är att packningen till handfatets avlopp är riktigt dålig så den ska bytas. Tvivlar på att det är ett så enkelt fel.. Återkommer med resultat från helvetes-toan ;-)

13.    länk #13
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Hoppas att det är handfatets avlopp som jäklas med dig, så att du har hittat boven i dramat.

14.    länk #14
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

En dålig packning i kombination med kass avluftning så att det blir övertryck i avloppet kan ju faktiskt vara förklaringen.
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

15.    länk #15

Bytte tätningen vid golvet igår. Tyvärr fortfarande avloppsstank.
    Även insatsen i duschbrunn är bytt sedan tidigare. Bara toaavloppet kvar. Kommer anlita proffs nu. Uppdaterar om vi kommer på något nytt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42