Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Junior medlem Medlem: May 2010
    Län: östergötland

Det låter märkligt om de skulle ha sprängt för bergvärmeborrning. Det tror jag är extremt ovanligt. Däremot så är det tydligen inte ovanligt att borren stöter på vatten, och då "pumpas" det upp enorma mängder vatten. Tryckluften som driver borrhammare längst ned på borren och som skall blåsa upp borrkaxet, tar då med sig vatten upp, Borraren som borrade vårt hål sa att de kan få upp 20 000 liter i minuten.

Om det då är samma "reservoir" somTS får sitt vatten från så kanske nivån sänkts. Den lär väl i så fall återställas efter en tid.
    Skrev du rätt antal nollor nu!??

Låter helt otroligt, vart skulle allt det vattnet ta vägen

(Observera att jag inte har en aning om detta med borrning, bara nyfiken)

2.    länk #32
    Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Västra Götaland

Företagen som spränger och borrar ska väl ha någon sorts försäkring tror jag, tex gäller den ju inte om de borrar närmare än 4,5m? från ett hus och huset lyfts av tryckluften de använder vid borrningen

Borde ju vara samma vid sprängning, är det grannen själv som sprängt så lär väl grannen vara ansvarig

(som jag uppfattat saken)

3.    länk #33
    tio_Pepes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

...och nu är dessutom granne jättesur på mig för kommunen kanske bötfäller honom.
    Är han mer sur på dig än du är på honom?
    ----------
    Allting har sin tid, men ölen den har två.

4.    länk #34
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2004

Även om relationen med grannen är ansträngd skulle jag rekommendera att försöka få tag på firman som utförde arbete åt grannen. De flesta firmor har ju ansvarsförsäkring. Kanske andra grannar kommer ihåg vilket firmanamn som deras fordon var skyltade med?

5.    länk #35
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Firman har kanske borrat "utan kvitto". Då gäller sannolikt ingen ingen försäkring.

6.    länk #36
    Nykomling Medlem: May 2010
    Län: västra götaland

Är det inte vettigare att ta reda på den faktiska orsaken till att det sinat innan man börjar anklagar grannar?

7.    länk #37
    NetNuts avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: skåne

Vatten försvinner inte sådär bara om det funnits där i många år (Vilket jag tror TS kan bekräfta). Har brunnen aldrig tidigare sinat och inget annat ändrats på tomten så skulle jag tro att grannens borrning/sprängning säkert påverkat vattennivån.

TS bör kolla upp med grannen var borrhålet är lagt, är det närmare än 20 meters från TS tomtgräns brukar det vara så att grannen skall ha TS tillstånd för att borra, likaså måste grannen ha tillstånd om borrhålet är vinklat under TS tomt. Förutom att man måste ha tillstånd av kommunen brukar de även kräva att borrföretagen är certifierade för detta och har ett "SITAC" nummer som skall lämnas vid ansökan. Då grannsämjan defenitivt inte verkar vara den bästa hade jag kontaktat de grannar som varit vittnen till borrningen/sprängningen för att få så många detaljer som möjligt och kanske få reda på vilket företag som gjort jobbet.

Då TS har en dricksvattenbrunn på tomten är det inte säkert att grannen ens får tillstånd att borra om avståndet mellan dricksvattenbrunn och energibrunn blir för korta, kanske därför grannen ej sökt tillstånd hos kommunen.

TS - Stå på dig och ge dig inte, har grannen nu ställt till det för dig (troligtvis) så får han naturligtvis kompensera dig så du står skadefri! Dokumentera så mycket som möjligt, spara kvitton för alla utgifter och ta in en geologisk expert som kan utröna varför vattnen försvunnit. Visar det sig att grannen är den skyldige så ta in offerter på ny eller djupare brunnsborrning om detta behövs för att få vatten samt alla extra kostnader som det medför (eventuell ny pump för det djupare borrhålet osv). Sedan är det bara för honom eller hans försäkringsbolag att betala, du skall inte drabbas av grannens klantighet....

8.    länk #38
    NetNuts avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: skåne

Säkert fler än jag som är nyfikna:

Hur har det gått sen med vatten och grannen ?

Har det till slut löst sig ? (Hoppas jag)

/Mvh, Netnut

9.    länk #39
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2011
    Län: Värmland

ja hade beställt myyyycke betong och fyllt i gen energibrunnen för han nej men hoppas han får saftigt med böter

10.    länk #40
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: stockholm

Alla borrare är skyldiga att regga koordinater för alla hål i en databas. Kommer inte ihåg vilken just nu. Så det borde gå att syna grannens uttalande om tidpunkten för borrningen.

11.    länk #41
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Stockholm

Hej, vattnet kom tillbaka plötsligt. Det tog nästan en månad för brunnen att fylla på sig igen, nu hör vi vattnet. Vi började misstänka ett tag att det var pumpen som det var fel på men så var det ju inte. Kan berätta att jag fick dit en brunnsborrare som lovade att han kunde åtgärda min brunn. När han kom hade han aldrig sett en sådan pump förut ( jag har en vanlig Grundfos, ejectorpump). Det visade sig att han bara var intresserad av att få installera en ny pump för 20 000. Jag vågade inte anlita honom eftersom man vill ju ha seriöst folk som kan och vet vad dom sysslar med.

Kommunen har kontaktat grannen och jag tror att han har fått böter eftersom han nu är den j*vligaste grannen man kan tänka sig. Hanlletar saker att klaga på. Som här om dan när jag hade gäster, de hade parkerat sina bilar (2 stycken) vid vägkanten. Självklart kom han med sin lilla personbil inte förbi. När vi jag påpekade att det ju fanns gått om plats så sa han att mina gäster får parkera på annan ort för han vill ha helt fritt. Eller så får jag bygga nya parkeringsplatser. Men då sa jag att "Man får väl inte bygga hur som helst här, eller?". Då satte han sig i sin bil och gasade allt han kunde därifrån utan problem att komma förbi. Så på den nivån har han tagit det. Larvigt eftersom det är han som gjort fel och egentligen borde be mig om ursäkt och ersätta mig för alla extra utgifter jag haft i samband med detta.

Han har dessutom byggt ett tvåvåningshus och sprängt för en väg, allt utan bygglov. Jag är ju hans närmaste granne så jag borde ju ha fått skriva på papper för bygglovsansökan. Han verkar vara en sådan person som tycker att man ska få göra hur som helst och ingen annan ska bry sig vare sig det drabbar andra eller inte.

Hur som helst, nu har jag i alla fall vatten och det är helt underbart.

12.    länk #42
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge

Hur klarade Ni er så länge utan vatten?
    .......or oatävööööööööö

13.    länk #43
    krilleman_215s avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Hemma

Hur klarade Ni er så länge utan vatten?
    Det undrar jag med...!!!
    99% rätt är oftast 100% fel!

14.    länk #44
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Värmland

Sådana är de, de där typerna som anser att regler än nåt som andra ska följa. Samma typer om rasar mot rattfyllerister och fortkörare, men blir skitförbannade om de själva åker fast i en kontroll.

15.    länk #45
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Stockholm

Ja det är precis det jag menar, tycker att alla andra ska följa reglerna men blir skitarga om dom själva åker fast.

Jo vi klarade oss utan vatten genom att jag och barnen trängde in oss hos mormor några dagar i veckan. Vår tonåring vägrade vara hemma så hon flyttade helt till mormor. Det blev en hel del åkande eftersom mormor bor i en annan kommun. Och min stackars man var kvar i huset. Duscha fick man göra på jobbet, laga mat gick inte så det blev en hel del restaurangbesök och snabbmat + några kilo tyngre (suck). Det fanns ju ganska mycket snö ett tag så vi tog in snö och tinade det, för att kunna spola. Man tar till de medel som finns. Det var jättejobbigt men det gick , man började till och med vänja sig till slut.

Men nu har vattnet kommit tillbaka och om jag förstått det rätt efter att ha pratat med flera sakkunniga (bl a en geolog) så kan det ta tid för vattnet att hitta tillbaka, men brunnen fylls upp igen om vattenådern inte helt har satts igen. För oss tog det en månad.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42