Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Vilka dimensioner skall man ha på avlopp?

Hej!

Ska byta lite gammalt gjutjärnsavlopp till nytt i plast. Undrar vilka dimensioner man bör ha på följande rör:

1. Golvbrunn i pannrum (får mest lite vatten från säkerhetsventilen vid varmvattenberedaren, men i framtiden så kanske jag slänger in en duschkabin)
    2. Köksavlopp som i dagsläget är 50mm och skarvas typ vid 1.
    3. Golvbrunn i framtida badrum för badkar och dusch (delar golvbrunn)
    4. Handfat i samma badrum som 3., kommer sätta på en tvättmaskin till denna också
    5. Toalett i samma badrum som 3-4.
    6. Kök som behöver ha ca 2-3 meter horisontellt avlopp för att komma fram till stam
    7. Huvudledning (totalt 3 toaletter/badrum)

Vidare, är det 1 på 100 man brukar ha lutning när man lägger avloppsrör horisontellt? Är det rekommenderat att ha mer eller ställer det till problem?

Är det bara att trycka ihop rören eller skall man ha någon speciell kräm/olja/fett?

Tänkte köpa massor med delar på Hornbach och lämna tillbaka det som blir för mycket, är det någon som har koll på om Hornbach ligger bra till i pris eller om det lönar sig att köpa någon annan stans i Göteborgsområdet?

Tacksam för svar

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Kör 75 på allt utom toalett och huvudstamm. Du behöver glidmedel för att smörja när du sätter ihop delarna.1-2 cm per meter i lutning. Inga vågrätta 90 graders böjar, ta två 45 graders istället.

WWW.rinkabyror.se har nog bäst pris.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

3.    länk #3
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Är det bara att trycka ihop rören eller skall man ha någon speciell kräm/olja/fett?
    Glidmedel som sagt. Jag använde en sort som heter Glidex. Köpte en flaska med 400gram.
    Den har räckt till allt markavlopp till både huset och garaget samt alla avloppsdelar inomhus, och över halva flaskan är fortfarande kvar.
    (Jag var själv osäker på hur mycket jag behövde köpa).
    Man behöver verkligen inte mycket glidmedel på varje skarv.

Gör en tuschpennemarkering där röret bör hamna när det är fullt inskjutet (bara så du inte tror du har fått ihop röret helt fast det bara började gå trögt), Sen skjuter du ihop röret helt och avslutar med att dra isär det 1 cm, som rörelsemån när röret rör sig pga av uppvärmning eller annat.
    Den som vet mest, gissar minst.

4.    länk #4

Tack för svar! Var lite som jag misstänkte, men skönt att få det på pränt .

Och tack för tipsen hur jag skall bete mig, små detaljer som göra allt så mycket bättre.

5.    länk #5

Fick alla rör på plats igår, gick fin-fint!

Ett tips till andra är att ALLTID köpa för många rördelar, oavsett om man vet att det går åt mer rördelar än man tror eller ej så kommer man alltid behöva någon extra 30 grader, 15 grader, 45 grader etc.

Hornbach verkade ha okej priser på rören förresten jämfört med Rinkaby rör, men färre varianter.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen