Svara Nytt ämne
  1. 2006-03-07 10:15
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: apr 2004
    737 inlägg
    Gillad 3 gånger
    58 bilder

Kaustiksoda?

Kan man eller ska man använda det i avlopp när det blir stopp eller rinner undan sakta?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-03-07 10:24
    Svara | #2

ByggaNytts avatar
    Forumgud Medlem: feb 2003
    46 år
    Stockholm
    2 527 inlägg
    Gillad 6 gånger
    4 bilder

Re: Kaustiksoda?

Nej!
    Om du/röris måste demontera avloppsdetaljer så är det inte så spännande med soda :-?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-03-07 10:32
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: apr 2004
    737 inlägg
    Gillad 3 gånger
    58 bilder

Vad ska man använda då?

Är kaustiksoda farligt för plaströr?

4. 2006-03-07 11:29
    Svara | #4

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 609 inlägg
    Gillad 39 gånger
    11 bilder

brevik skrev
    Är kaustiksoda farligt för plaströr?
    Nädå, det tar inte kål på rören. Tänk på att använda sodan på rätt sätt annars blir stoppet bara värre.
    Koka upp vatten riktigt kokhett. Slå vattnet i avloppet. Pytsa i lite soda och spä på med lite vatten. Upprepa detta några gånger tills proppen löser sig.
    Se upp så du inte får sodan på dig.

5. 2006-03-08 17:38
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: dec 2004
    833 inlägg
    Gillad 1 gånger
    2 bilder

Primärt är väl sodan fettlösande. Så om man inte tänker fräta bort ev. grums så rekomenderas mekaniska åtgärder. Och se ovan angående röris, han blir inte glad.

Sugpropp, rensband eller högtryck.
    Och i köket demontering av vattenlåset, oftast sitter proppen i den horizontella armen.

6. 2006-03-27 12:44
    Svara | #6

Nykomling Medlem: mar 2006
    14 inlägg

Kausticsoda är inte direkt någon höjdare att använda. Dels så är det ganska frätande så att hanteringen ska ske ganska varsamt. Men risken är att om man misslyckas med kausticsodan och proppen inte släpper så stelnar sodan med tiden och blir ungefär som en sten i rören. Kan bli kostsamt ifall man inte får loss proppen som har bildats efter kaustiksodan. Det handlar inte om någon längre tidsperiod för att det ska stelna.

Det bästa i alla lägen är att försöka använda en spiral eller liknande och vispa runt i rören med. Men även en avloppsslang till högtryckstvätten funkar bra. Jag använder den metoden personligen och har gett mig bra resultat.

OM du har använt kausticsoda eller någon annan produkt med liknande egenskaper så informera rörmontören om det ifall han ska dit och grotta med dit avlopp.

/ Mvh Matte

7. 2006-03-27 13:39
    Svara | #7

GoForIts avatar
    Forumgud Medlem: okt 2004
    Jönköpings
    3 050 inlägg
    Gillad 47 gånger
    14 bilder

matte s skrev
    ...Men även en avloppsslang till högtryckstvätten funkar bra...
    Lite OT,
    Vad är det för typ av slang du använder?
    Jag har liknande problem, och har tittat på en slang till högtryckstvätten..

8. 2006-03-27 14:57
    Svara | #8

Nykomling Medlem: mar 2006
    14 inlägg

GoForIt skrev
    [quote author=matte s link=1141722953/0#5 date=1143456282]...Men även en avloppsslang till högtryckstvätten funkar bra...
    Lite OT,
    Jag har liknande problem, och har tittat på en slang till högtryckstvätten..[/quote]

Jag använder Kärschers slang för avloppsspolning. Kärscher tycker jag håller en ganska genomgående bra kvalitet.

/ Mvh Matte

9. 2006-03-27 15:14
    Svara | #9

Junior medlem Medlem: jun 2004
    Västernorrland
    88 inlägg

Immobil skrev
    Se upp så du inte får sodan på dig.
    På tal om att akta sig för soda..

En kompis son lekte en lek med ett par kompisar för ett par år sedan. Leken gick ut på att binda för ögonen på varandra och sedan fylla munnen med äckliga saker från skafferiet.
    Då en av dom fick en idé om att gå till garaget för att hämta "tyngre" saker..

Idioten (enligt mig) läste inte på burken utan fyllde min kompis son:s mun med kaustiksoda...

Han var väldigt nära att avlida. Fick renovera hela munnen och har idag kvar en hel del men av "leken"...

10. 2006-03-27 15:22

GoForIts avatar
    Forumgud Medlem: okt 2004
    Jönköpings
    3 050 inlägg
    Gillad 47 gånger
    14 bilder

matte s skrev
    [quote author=GoForIt link=1141722953/0#6 date=1143459552][quote author=matte s link=1141722953/0#5 date=1143456282]...Men även en avloppsslang till högtryckstvätten funkar bra...
    Lite OT,
    Jag har liknande problem, och har tittat på en slang till högtryckstvätten..[/quote]

Jag använder Kärschers slang för avloppsspolning. Kärscher tycker jag håller en ganska genomgående bra kvalitet.

/ Mvh Matte[/quote]Jag har tittat på motsvarande hos Alto. Är det svårt att få in slangen 15 meter? Jag har en 90-graders böj efter cirka 50 cm...

11. 2006-03-27 16:56

Senior medlem Medlem: jul 2005
    683 inlägg
    Gillad 2 gånger
    39 bilder

Inga problem.

Jag jobbar innom charkindustrin och vi använder kaustiksoda väldigt ofta vid avloppsstop.

Men precis som någon skriver ovan. Använd på rätt sätt. Att hälla i lite och sedan slå på vatten är helt fel.

Se till att du har riktigt hett vatten. typ 80 grader. Slå nu i kaustiksoda i vattnet men gör det hyffsat sakta samtidigt som du rör om. Nu har du en sodalösning som inte kan fastna i röret eller kaka sig.

Slå nu en slatt i vasken eller handfatet eller vart du nu har stopp. Låt stå i några minuter och slå på en slatt till. Och så fortsätter du några gånger. Sedan spolar du med riktigt varmt vatten. Nu ÄR det rent i röret.

Har gjoprt detta hur många gånger som helst och vi använder kaustiksoda dagligen till rengöring men det gäller som sagt att man gör en färdig het lösning. Kallvatten och kaustiksoda går inte ihop.

Nu då till abret med kaustiksodan- en blooper om man så vill :

Farsan skulle någonstans runt -75 rensa rörena från vår lägenhet. Med ovan nämnda sodalösning släntrade han sig fram till slasken och hällde. Snapp-krackle and popp så skrammlade det i hela huset ( full tvåplans med källare) och alla rören låg i källaren. Det enda som höll ihop dom gamla cementrörena var årtiondens fettavlagringar och när dom försvann så ja...

Akta ögon och armar bara.

12. 2006-03-27 17:16

Faidross avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2006
    1 499 inlägg

44 bilder

Beppo skrev
    Se till att du har riktigt hett vatten. typ 80 grader. Slå nu i kaustiksoda i vattnet men gör det hyffsat sakta samtidigt som du rör om.
    Ordningsföljden här är alltså mycket viktig. Jag gjorde misstaget en gång att hälla hett vatten på kaustiksoda i en hink. Det blev en jävla reaktion. Poff!

13. 2006-03-27 18:15

Gudfader Medlem: nov 2003
    6 713 inlägg
    Gillad 142 gånger
    1 bilder

Det hände en gång att man fyllde på vatten i en plasthink med kaustiksoda i botten. Hinken blev mjuk och håll på att smälta . Olyckan var nära!

Det upstår mycket värme när man löser kaustiksodan i vatten. Tar man för stor portion i litet mängd vatten så kokar vattnet. Akta dej för skvätt.
    Ta helst en gryta av stål och fyll med ljumet vatten för den löser sej långsamt i kall vatten. Dosera sodan i små portioner under omröring så att det inte börjar koka.
    Lycka till!
    gaia

14. 2006-03-29 03:23

RoTes avatar
    Senior medlem Medlem: jun 2004
    Uppsala
    883 inlägg
    Gillad 75 gånger
    6 bilder

GoForIt skrev
    [quote author=matte s link=1141722953/0#7 date=1143464234][quote author=GoForIt link=1141722953/0#6 date=1143459552][quote author=matte s link=1141722953/0#5 date=1143456282]...Men även en avloppsslang till högtryckstvätten funkar bra...
    Lite OT,

/ Mvh Matte[/quote]Jag har tittat på motsvarande hos Alto. Är det svårt att få in slangen 15 meter? Jag har en 90-graders böj efter cirka 50 cm...
    [/quote]

Slangen driver sig själv. Har du 90 grader en halvmeter in så måste du mata den biten för hand eftersom man inte kan starta den förens den är en bit ner, annars blir det bakspolning... Men jag ser inget problem, kärschers slang är mycket böjbar och sjukt bra! Det enda den inte rensade var en 2*3" träregel...
    Spolade rent köksavloppet i helgen, var en fettpropp och det tog väl kanske 15 minuter. Man skickar ner slangen utan tryck på de första två metrarna och sedan kör man med tryck och hjälper till att mata ner den. Slår den stopp så har du antagligen nått proppen eller en böj. Då drar du ut den 0,5-1 meter och släpper den eller hjälper den framåt igen. Till slut har du matat ner alla 10 eller 15 metrarna och då drar du ur den med trycket på! Då kommer den spola rent insidan av röret hela vägen. Upprepa detta vid behov flera gånger.
    Bilgalen busschaufför som aldrig hittar ett hus att köpa...

15. 2009-01-04 14:05

CTL
    Nykomling Medlem: jan 2009
    Skåne
    9 inlägg
    Gillad 1 gånger

Kaustiksoda är riktigt farlig!

Kaustiksoda är en av de farligaste kemikalierna som används i hemmiljö.

Just egenskapen att _lösa upp_ fett och proteiner gör att den skadar på djupet på ett helt annat sätt än syra som mera fräter på ytan. Den är extremt farlig att få på huden, i ögon, mun eller matstrupe.

Kaustiksoda och barn (-sliga vuxna) hör inte ihop.

Har du gjort i ordning en sodalösning (för att rensa avlopp, luta av färg) så lämna den aldrig obevakad, oavsett hur högt telefonen ringer eller hur pissnödig du blir. I samma ögonblick som du ser ett barn smaka på den är det för sent...

Liknande ämnen

1. Kaustiksoda i avloppet... Hur får man bort det?
    av Wotan9 i forum Vatten & avlopp
  2. kaustiksoda vad är sant
    av lostigen35 i forum Vatten & avlopp