Hej!

Jag sitter här och lusläser Rinkabybibeln, och då slår det mig att jag någon gång runt tidig bronsålder läst här på forumet att man rekomenderar att man inte använder annat än böjar med 45 grader för horisontellt draget avlopp. Stämmer det?

88 grader på en del grenrör skulle underlätta rejält, men man vill ju inte gjuta in skitkonstruktioner i golvet om ni förstår vad jag menar. ;D

Vilken dimension är att rekommendera till brunnen i duschen. Skall man alltid satsa på så grov ledning som man har plats för?

/Jonas

Jag är ingen rörmokare vill jag påpeka, men följande fick jag reda på av min rörmokare när jag skulle dra alla avlopp i vårt hus som jag renoverar:

Normalt sett drar man:
110mm: till toalett
75mm: till dusch/bad
50mm: till vanliga vaskar

MEN, min rörmokare tyckte att jag skulle skippa 50mm och dra 75 till allt som inte var toalett eftersom det då blir mindre risk för stopp.

När det gäller 45 kontra 90 graders böjar, sa rörmokaren att man INTE ska använda 90 (eller 88) graders till vertikala böjar utan bara till horisontella, även detta för att minska risken för stopp, så det gjorde jag. Varför tycker du att det skulle underlätta så mycket att använda 90-graders till vertikala böjar?

Du vet det säkert, men bättre att säga för mycket än för lite: Se till att få ett fall på minst 2mm per meter, och glöm inte att montera golvbrunnarna INNAN du gjuter (om du nu ska gjuta) ::)

Nu måste vi reda ut begreppen... Mina alltså...

Anledningen till att det skulle underlätta är att jag skall gå men avloppet genom en vägg för att sedan dela sig till två.

En skall följa väggen (90 graders böj) och en skall fortsätta rakt fram.

Verkar trist att använda en 45 gradersböjar och gå i en båge ut i rummet för att sedan gå tillbaka längs väggen. liknade "skissen" nedan.

__ |
__/ \|
|

/Jonas

Skulle själv tänka om dragningen av rören. Att lägga en 88 gradare tror jag är om att be om problem men inte heller att lägga en böj på det viset som du tänker dig om det går att undvika då det inte känns logiskt.

Jag tänte alltså inte lägga rören så som jag "skissade" utan ville bara illustrera hur det blir om jag bara använder 45-graders böjar.

Hur tycker ni att jag ska lägga avloppet. Jag skickar med en bild i fågelperspektiv på badrummet

Avloppet kommer in i rummet i nederkant av bilden vid duschen. Det går nog att flytta en aning, men inte så väldigt mycket mycket.
Väggen i nederkant är en "dubbelvägg" som avlopp och vatten skall ledas i till den väggmonterade toaletten och handfatet

/Jonas

• badrum_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några förslag/tips/åsikter?

Tacksam för alla idéer och förslag.

/Jonas

Hej!

Vad tror ni om denna dragning?

50mm (eller 75 om det går) till handfat och 75mm till badkar och dusch. Resten draget med 110mm rör

Använder endast 45 graders böj och grenar.

Ni får ursäkta den dåliga ritningen, men jag hade endast MS Paint tillgängligt idag...

/Jonas

• badrum_med_avlopp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara en väl genomtänkt dragning. Borde fungera utan större problem bara du får till fallet på ledningen. Vattnet från toalett och handfat kommer att gå i ett U men skall inte spela någon roll tror jag.

// Snozzi

Alternativet jag har är att direkt vid duschen vika av åt höger med en 88 graders grenrör till toalett och handfat, men det känns bättre att undvika för tvära böjar.

Det kanske är bättre att dra lite längre men "rakare" och mindre skarpa böjar...

/Jonas

Ser mkt bra ut som du har ritat, kör på det !

Hej!

Då får jag tacka för alla tips och råd. Speciellt tack till spikmas för bilderna som inspirerade dragningen. :)

/Jonas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.