Hej allihopa! :)
Första tråden för mig på detta forum. Har suttit och läst en hel del och lärt mig enormt mycket genom detta forum. Men jag har vissa frågor jag inte fått svar på genom att läsa.

Jag och tjejen funderar på att köpa en fin tomt utanför Stockholm. Stor och plan "ute på landet" men ändå inte alltför långt från stan. Det finns dock tyvärr lite frågetecken gällande den tomten och jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga eller ens vart jag ska börja.

Mäklaren säger att det kan vara problem att få vatten på tomten eftersom den ligger ute på en halvö/udde (ganska stor sådan). Tydligen har någon som bott en bit ifrån sagt att det kan finnas stora saltvattenfickor i marken. Vattnet i dessa har legat där väldigt länge och är totalt otjänligt som dricksvatten. Folk som bor nere vid vattnet( 2 km därifrån) har fått tag på vatten. Hur får jag reda på om det finns vatten på tomten utan att köpa den? Jag har sneglat på denna tomt ett bra tag och har verkligen fastnat för den.

Vad jag har förstått så kan man väl provborra men vad kan det kosta isf? Finns det andra sätt??

Hur ska jag gå till väga? Jag vill inte köpa en tomt som är utan vatten.

Uppskattar all hjälp jag kan få..

Ingen som kan hjälpa mig? :-? :-?

Hemmakatten
Ett första steg kan vara att gå in o kolla på Brunnsarkivet, se länk nedan.

http://www.sgu.se/sgu/sv/geologi_samhalle/brunnar/brunns_arkiv.htm

De har en karta där du kan klicka dig fram till ditt område och se andra brunnar i närheten (från 1975 och framåt) och hur djupt de är borrade och vilken vattenkvalité de hade när de borrades (kan ju ha ändrats sen dess). Du kan också ringa Brunnsarkivet och prata med någon geolog där och de borde då allmänt kunna säga hur det är med vattentillgången i området du vill bygga på.

Det enda riktigt bra sättet är förstås att borra själv. Du skulle ju kunna skriva i köpekontraktet att köpet återgår ifall du inte får dricksvatten. Självklart blir det du som får betala brunnsborrningen ( +-30.000 kr).

Som ett sista alternativ kan man fundera på vattenrening av något slag. Det finns avsaltningsanläggningar att köpa, vet dock inte så mkt om sådana eller vad de kostar.

• Gilla
Ofrol
  • Laddar…
Tack för svaret ;).. jag har kontaktat en geolog på brunnsarkivet.. Vi får se vad jag får för svar.
JAg funderar på att som du säger skriva in det i avtalet.

L
finns det tillräckliga jorddjup kan även grävs brunn vara ett alternativ - då kommer du runt risken för saltvatten.
/L.

Hemmakatten
Oj, tack Ofrol för att du tycker att min 15 år gamla tråd är tillräckligt bra för att återupptäcka och gilla.
Nu när jag läser den igen så tycker jag nog den fortfarande är korrekt och aktuell.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.