Svara Nytt ämne
  1. 2011-10-26 17:32
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jul 2010
    Stockholms
    24 inlägg
    Gillad 2 gånger
    1 bilder

Kaustiksoda i avloppet... Hur får man bort det?

Hej hoppsan!

Det började för en vecka sedan... Det blev stopp i mitt avlopp i köket.
    I brist på annat tog jag en dragfjäder (som man drar el med hjälp av), jag kom förbi ett stopp två meter in i röret, men sen tog det tvärstopp. 3 meter in ungefär. Plaströr som går inne i väggen. Höll på o dona där en riktigt bra stund. Sen kom jag på den, nu i efterhand, dumma idén att köra med kaustiksoda. Moralisar och paragrafryttare kan väl strunta i o påtala hur dumt det var? Tack
    Hur som haver... Jag gjorde precis som det stod, varmt vatten o i omgångar och så vidare.
    Men skiten ville inte släppa.

Dessutom är jag gräsänkligt, och sedermera skulle jag åka på jobbresa nästa dag. Dumt dumt! Så nu har det stått o härdat, eller vad det nu kan tänkas göra.
    Efter två dagar när jag kom hem, så bannade jag ju mig själv såklart... Har provat med en tjockare kulokabel att stöta med, funkar inte. Vattenslang, funkar inte. Sen provade jag med Kärschers spolmunstycke (eller vad det kan tänkas heta. En kula längst fram, sen kopplar man på högtrycken o då kommer det vatten från sidorna på kulan), funkade inte det heller.

Sååå... Gott folk. Hur bär jag mig åt? Kom gärna med tips, så att gumman inte får fnapp när hon sedermera kommer hem. Tacksam för all hjälp, tips och råd som jag kan få!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-10-26 17:52
    Svara | #2

Senior medlem Inloggad Medlem: nov 2009
    .
    763 inlägg
    Gillad 61 gånger
    41 bilder
    Ring en spolfirma
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-10-26 18:41
    Svara | #3

DjAlberts avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2007
    Wärmland
    602 inlägg
    Gillad 20 gånger
    6 bilder
    Du det låter som om du behöver mekanisk bearbetning där.
    En spolfirma med ordentliga doningar eller en gammal hederlig rensmaskin med fjäder och lämplig skovel lr krok lr kanske t.o.m ett kedjeverktyg. Fast att köra med rensfjäder o maskin kräver viss teknik o känsla, annars kan det sluta med att fjädern blir förstörd, lr att du förstör röret, lr t.o.m dig själv. För om fjädern fastnar och du fortsätter att köra maskin så kan den hamna i spänn o börja snärta nått så djävulskt...
    Så fjäder lr en ordentlig spolrigg helt klart. Spolrigg är väl rimligtvis lämplig firma med rätt bil.

4. 2011-10-26 21:09
    Svara | #4

Nykomling Medlem: jul 2010
    Stockholms
    24 inlägg
    Gillad 2 gånger
    1 bilder
    hrm... antar att det får bli en spolbil då.

Tackar för svaren

5. 2011-10-26 22:26
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2007
    Västra Götaland
    390 inlägg
    Gillad 33 gånger
    24 bilder
    Clas Ohlson har en rensspann med vev som nog funkar hyfsat, 7,5 m räcker en bit iaf. Jag hade testat den först, kostar bara 99:- (169:- på Jula). En rensspann med vev, eller för borrmaskin, är enklare att använda än rensband
    Jag hade faktiskt en liknande, lite grövre och längre, när jag körde vvs-servicebil och den och en smock räckte på säkert 75% av stoppen, resten fick tas med större rensmaskin eller spolbil.
    Högtryckstvätt med rensslang funkar också men lite sämre om det är helstopp, då funkar fjäder bättre. Men det ska mycket till tycker jag innan du behöver ringa spolbil, iaf när stoppet är inne i huset.

6. 2011-10-26 23:37
    Svara | #6

Racemans avatar
    Forumgud Medlem: mar 2009
    Stockholm
    1 684 inlägg
    Gillad 21 gånger
    45 bilder
    Skickar en länk till Jerres inlägg
    http://www.jula.se/rensspiral-15-m-450038

Kaustiksodan behöver du inte oroa dig för, den bildar inga proppar och sköjls bort med vattnet när du spolar. Däremot är den frätande och kan få järnrör att rosta i förtid, och viss plast att lösas upp, men om du bara använt den en gång är det lugnt, (förutom hos reningsverken då).

7. 2011-10-27 07:53
    Svara | #7

Forumgud Medlem: nov 2005
    Göteborg, Västra Götaland
    1 900 inlägg
    Gillad 14 gånger
    2 bilder
    Raceman skrev Visa original
    Däremot är den frätande och kan få järnrör att rosta i förtid,
    Sorry, men nej. Soda är basiskt och orsakar inte rost. Det skyddar mot rost!
    Det är syra, eller om man så vill sur miljö, som orsakar rost.

8. 2011-10-27 12:59
    Svara | #8

Racemans avatar
    Stockholm
    1 684 inlägg
    Gillad 21 gånger
    45 bilder
    anaitis skrev Visa original
    Sorry, men nej. Soda är basiskt och orsakar inte rost. Det skyddar mot rost!
    Det är syra, eller om man så vill sur miljö, som orsakar rost.
    Att den är basisk känner jag mycket väl till. Men det är inte bara syror som är frätande, utan även starkt basiska ämnen är frätande. Natriumhydroxid, som kaustiksoda består av, är starkt frätande och angriper glas, metaller och vissa plaster.

Däremot verkar det som att järn och koppar är förskonat från angrepp, så där ger jag dig rätt.
    Senast redigerad av Raceman 2011-10-27 13:02

9. 2011-10-27 13:15
    Svara | #9

Senior medlem Medlem: jan 2011
    Skåne
    761 inlägg
    Gillad 46 gånger
    3 bilder
    Är det någon som vet var man kan köpa vanlig soda (natriumcarbonat, eller washing soda på engelska)?

10. 2011-10-27 15:38

Asgarvads avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2009
    Södermanlands län0
    342 inlägg
    Gillad 26 gånger
    harry73 skrev Visa original
    Är det någon som vet var man kan köpa vanlig soda (natriumcarbonat, eller washing soda på engelska)?
    Färghandeln

11. 2011-10-27 20:06

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2007
    Västra Götaland
    390 inlägg
    Gillad 33 gånger
    24 bilder
    Skickar en länk till Jerres inlägg
    http://www.jula.se/rensspiral-15-m-450038
    Nah, det var nog mer denna jag tänkte på, såg nu att Jula hade samma som CO för samma pris http://www.jula.se/rensspiral-med-handvinda-450035
    Tycker det är lättare att få runt den i böjarna om man kan veva runt fjädern samtidigt som man trycker.

Fast den du länkade till är iof längre och grövre. Ser ut som det är ett handtag till men blir inte riktigt klok på hur det ska användas

12. 2011-10-27 22:23

Racemans avatar
    Stockholm
    1 684 inlägg
    Gillad 21 gånger
    45 bilder
    JerreEssberg skrev Visa original
    Fast den du länkade till är iof längre och grövre. Ser ut som det är ett handtag till men blir inte riktigt klok på hur det ska användas
    Jag tror man trär spiralen genom "handtaget" och spänner fast den med skruven. Därefter fungerar handtaget som en vev.

Liknande ämnen

1. kaustiksoda vad är sant
    av lostigen35 i forum Vatten & avlopp
  2. Ventilera Avloppet?
    av Zhurong i forum Vatten & avlopp
  3. Ta bort toastol - hur täppa till avloppet?
    av lokan i forum Vatten & avlopp
  4. Kaustiksoda?
    av brevik i forum Vatten & avlopp
  5. Hur ska jag beräkna avloppet?
    av Mattias_K i forum Vatten & avlopp