69 421 läst ·
15 svar
69k läst
15 svar
Byta blandare själv?
Sida 1 av 2
Hej
Jag håller på att renovera köket, och snart är det dags att byta blandare. Det är kök+grovkök, dvs 2 olika blandare som ska bytas.
Jag funderar på det här med rörmokare. Det finns idag inga avstängningsventiler (ballofix) under någon av blandarna, så jag utgår från att jag MÅSTE ha hit en rörmokare som fixar det. Men när det är gjort, är det svårt att själv sätta dit nya blandare (Ikea) på befintlig Ballofix? Vågar man sig på sånt själv om man är normalhändig?
Haken är ju att jag ska byta bänkskiva och sånt också, och jag vill inte vara utan vatten i flera dagar i köket, utan tänkte ta en vask åt gången (som sagt, kök + grovkök), och skulle då en rörmokare hit för varje moment så blir det ett jäkla springande (dvs dyrt), eller hur?
Tips?
Mvh Jimmy
Jag håller på att renovera köket, och snart är det dags att byta blandare. Det är kök+grovkök, dvs 2 olika blandare som ska bytas.
Jag funderar på det här med rörmokare. Det finns idag inga avstängningsventiler (ballofix) under någon av blandarna, så jag utgår från att jag MÅSTE ha hit en rörmokare som fixar det. Men när det är gjort, är det svårt att själv sätta dit nya blandare (Ikea) på befintlig Ballofix? Vågar man sig på sånt själv om man är normalhändig?
Haken är ju att jag ska byta bänkskiva och sånt också, och jag vill inte vara utan vatten i flera dagar i köket, utan tänkte ta en vask åt gången (som sagt, kök + grovkök), och skulle då en rörmokare hit för varje moment så blir det ett jäkla springande (dvs dyrt), eller hur?
Tips?
Mvh Jimmy
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Som sagt det är busenkelt. Bara ett påpekande, om huste är gammalt eller halvgammalt så mät diametern nogrannt, en vanig dimension är nämligen 15mm, men någon gång på 70- talet (tror 1973) så bytte man standard dimension från 16mm till 15mm. Just där kan det vara lite pinsamt om man står med 15mm prylar och avsågat 16mm rör (och sent på kvällen). Så som sagt skjutmått gäller, och inte ett 10 kronors av plast. Om nu inte huset är så nytt att man inte behöver fundera.
Bor du i egen villa eller lgh? Bor du i villa kan du ju stänga och öppna vattnet som du vill, och då behöver du inte ballofixer. Sätt dit proppar istället sålänge. En ballofix kostar säkert runt en hundring styck.
Och snälla.... köp inte blandare på ikea... Det är väl värt pengarna att köpa en kvalitetsblandare istället
Och snälla.... köp inte blandare på ikea... Det är väl värt pengarna att köpa en kvalitetsblandare istället
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ang. IKEA blandare, har en erfarenhet av dem, fast det är så längesedan att man kanske inte skall dömma IKEA idag för så gamla synder.
Men i slutet på 80-talet så var jag ordförande i en hyffsat stor bostadsrättsförening i Stockholm. En medlem byggde om sitt kök och satte in en IKEA blandare. På den tiden hade IKEA sina egna kopplingar också. Kopplingen hoppade av, forsade ut med fullt vattentryck i 6 timmar innan det upptäcktes, och det blev översvämning i halva det huset, bla fanns det ett kontor på ca 1000 kvm i bottenvåningen som just samma vecka hade återinvigts efter en renovering för 3 miljoner, allt var förstört. Fortfarande när jag lämnade föreningen 3 år senare så var där en skrubb som det stod ett torkaggregat i. Och ersättningsfrågan bollades fram och tillbaka mellan 3 olika försäkringsbolag i flera år. IKEA hade på den tiden en klämkoppling som monterades utan verktyg. Man sköt helt enkelt in röret i kopplingen, sedan fanns det ingen möjlighet att få ut det igen. hade man då inte satt ett märke på röret innan man började så var det inte så lätt att veta om man fått in tillräckligt mycket.
Men i slutet på 80-talet så var jag ordförande i en hyffsat stor bostadsrättsförening i Stockholm. En medlem byggde om sitt kök och satte in en IKEA blandare. På den tiden hade IKEA sina egna kopplingar också. Kopplingen hoppade av, forsade ut med fullt vattentryck i 6 timmar innan det upptäcktes, och det blev översvämning i halva det huset, bla fanns det ett kontor på ca 1000 kvm i bottenvåningen som just samma vecka hade återinvigts efter en renovering för 3 miljoner, allt var förstört. Fortfarande när jag lämnade föreningen 3 år senare så var där en skrubb som det stod ett torkaggregat i. Och ersättningsfrågan bollades fram och tillbaka mellan 3 olika försäkringsbolag i flera år. IKEA hade på den tiden en klämkoppling som monterades utan verktyg. Man sköt helt enkelt in röret i kopplingen, sedan fanns det ingen möjlighet att få ut det igen. hade man då inte satt ett märke på röret innan man började så var det inte så lätt att veta om man fått in tillräckligt mycket.
Medlem
· Västra Götaland
· 118 inlägg
Han får väl såga om han vill ha dit Ballofixer? Tycker det är en rätt bra med såna även i eget hus, bra att kunna stänga av sektioner så att man slipper vara utan vatten i hela huset vid en läcka.
Annars fixar man jobbet om man är normalhändig. Jag kunde själv inte mkt om detta för ett litet tag sedan, men har lärt mig och lyckats koppla in en ny blandare i pannrummet utan problem.
Annars fixar man jobbet om man är normalhändig. Jag kunde själv inte mkt om detta för ett litet tag sedan, men har lärt mig och lyckats koppla in en ny blandare i pannrummet utan problem.
Det kan vi ju inte veta. Det beror ju helt på hur det ser ut idag och hur de nya blandarna ser ut. Eftersom TS uppenbarligen är helt novis på rörkopplingar bör vi inte ge honom överilade råd, särskilt inte sådana som är omöjliga att återställa, som avsågade rör.PHermansson skrev:
Det var också nån som föreslog "pasta" ihop med klämringskopplingar. Det använder man inte heller, det används ihop med lin, till rörgängor.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 118 inlägg
Nä så sett. Men om ett rör behöver kapas eller inte blir ganska uppenbart när man tittar på det. Får väl istället bidra med en länk till en PDF som jag lärde mig en del av:
http://www.google.com/url?sa=t&sour...Vomov314g&sig2=v7mMEQ5kDuz7adqVqoSeqg&cad=rja
http://www.google.com/url?sa=t&sour...Vomov314g&sig2=v7mMEQ5kDuz7adqVqoSeqg&cad=rja
Tråden startades 2006 , Tror nog blandaren har bytts redan 
Jag tog upp tråden i gen för att ställa en fråga men den frågan var o intressant tydligen :|
Jag vet nu svaret därimot och svaret är Ja du kan byta kran själv om du kan !
Jag tog upp tråden i gen för att ställa en fråga men den frågan var o intressant tydligen :|
Jag vet nu svaret därimot och svaret är Ja du kan byta kran själv om du kan !
Det har du ju verkligen rätt i. Inte såg jag att det var en så gammal tråd. Hur lyckades du gräva upp den? Bättre att starta en helt ny tråd då än att väcka en fem år gammal tråd till liv.Gulf skrev:
Jag anser att man ska ha ballofixer överallt. Nästa gång man ska byta kran eller om kranen går sönder så att vattnet sprutar ut behöver man inte stänga huvudkranen och kan tappa vatten med övriga kranar så länge problemet finns kvar. Har själv ballofixer överallt.
Obs! Ballofix är egentligen ett fabrikat på miniventil och inte en typ av ventil. Finns många olika tillverkare av "Ballofix".
Hej
Har en nyköpt Mora blandare Mmix K5 som ska ersätta min trasiga ikeablandare som inte kan leverera varmvatten.. Jag har lite funderingar kring kopplingar om jag fick med mig rätt grejor från affären.
Blandaren har mjuka stålspunna rör med blanka ändar, och till detta har jag halvkoppling 10xR10. Ska ej behöva kona till detta enligt han i butiken... Men min fundering är om jag har rätt grejor för rören under diskhon.. Så här ser det ut:
http://db.tt/KmAxYpoq
http://db.tt/z1hNCxNs
Tacksam för all hjälp jag kan få.. Ska försöka montera detta själv, det finns ballofixkranar så inga problem att stänga av under tiden..
Har en nyköpt Mora blandare Mmix K5 som ska ersätta min trasiga ikeablandare som inte kan leverera varmvatten.. Jag har lite funderingar kring kopplingar om jag fick med mig rätt grejor från affären.
Blandaren har mjuka stålspunna rör med blanka ändar, och till detta har jag halvkoppling 10xR10. Ska ej behöva kona till detta enligt han i butiken... Men min fundering är om jag har rätt grejor för rören under diskhon.. Så här ser det ut:
http://db.tt/KmAxYpoq
http://db.tt/z1hNCxNs
Tacksam för all hjälp jag kan få.. Ska försöka montera detta själv, det finns ballofixkranar så inga problem att stänga av under tiden..
Redigerat: