Nykomling
Medlem: Sep 2011
Län: Stockholm
Jet-pump som inte går igång
Hej!
Jag har problem med en Jet-pump som inte går igång. Pumpen sitter i en båt och pumpar spolvatten från sjön till en vattentoa. Den är en enfas AKA Beulco Inox 80 och har en hydropress (sitter ovanför på bilderna) med tryckströmbrytare. Felet ligger i att pumpen inte går igång när den ska längre utan står bara och brummar med ett slags elljud. Jag kollade i en liknande pumps manual och då stod det att man skulle kontrollera om vattenintaget var igensatt (så att pumpen inte får vatten) eller kondensatorns tillstånd. Nå, vattenintaget ska jag dyka ner och kontrollera så att ingen plastpåse eller annat täpper till genomföringen. Men hur kontrollerar man kondensatorn? Och vilken är den? Antar att det är den gråa spolen på bilden. Kan det vara något annat fel? Någon som har haft liknande problem eller som vet?
Fullvärdig medlem
Medlem: Jul 2009
Län: värmland
Det stämmer bra. Den gråa "Rullen" är kondensatorn.
Kondensatorn gör egentligen en extra fas till 3fas motorn. Så om den slutar funka som den skall så tappar motorn en fas. Är motorn i en sådan position att den har svårt för att starta så står den då endast att brummar. Med en multimeter med capasitans mätning kan du kolla om den funkar. Om du inte har multimeter så brukar Lindarverkstäder kunna kolla om dom funkar. Annars så kan du kolla på på conrad, dom har kondensator från 86:- Men efter vad jag kan se på kortet så har du en på 12,5micro farad och 450 volt. Så då ligger det närmsta valet hos conrad http://www.conrad.se/?ws_tp1=kw&ref=...FQIYzQod0Hqfvw på 155 kr..
Så jag skulle gissa på kondensatoren. Men är INTE 100% säker.
Senior medlem
Medlem: Oct 2010
Har du stuckit in en skruvmejsel och vridit vid fläktgallret och sett till att motorn går runt öht, jag har en liknande och får varje år göra samma sak - sedan funkar den som en klocka.
Vedpanna Focus Eco Nature 40 - 3X750 liter - Plansolfångare 16 kvm - soldator SP 226 - Kulvert Uponor Ecoflex 2X32 40 meter - GV i 2 plan 514 meter 20 mm pexrör - Automix 20 - Förvärmning av VV innan VVB 150+200 liter - Värmer 200 kvm boyta och 50 kvm biyta - Logger 2020 www.e-logger.se/pub?Tallbacken och www.gardochtorp.se/fredrikingemansson.aspx?article=5360
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2007
Län: Wärmland
Nu ser det ju ut som det är ett rostfritt pumphus, men kan sjövattnet vara salt o ha orsakat rost inne i huset?
Eller har det sugit med sant o partiklar in som med tiden har fastnat och slitit ut impellern?
Inte för att ja kan så mycket om havsvatten o såna miljöer,men jag får känslan av att det behövs nått lite mer tåligare i en båt än hemma i sommarstugan uti värmländska granskogen.
Och det lär ju inte va en liten båt heller med den installationen ombord.
Nykomling
Medlem: Sep 2011
Precis. Verkstan sa att pumpaxeln långsamt frätt sönder på grund av bräckvattnet. Så även om pumphuset var rostfritt så verkar inte en sån här pump hålla mer än 6-8 år om man pumpar nåt annat än rent sötvatten. Kanske nåt att komma ihåg. Det finns ju liknande pumpar för salt och klorhaltigt vatten, ex har Beulco en (http://www.beulcoarmatur.se). Har dock inte hittat var man kan köpa en sådan så det kanske blir en rostfri igen.