Kan man inte ha några rörpluggar av rätt dimension liggande hemma istället? Om det blir något fel på en blandare stänger man huvudvattnet, kopplar loss blandaranslutningen och skruvar igen röret.

En sån här borde väl gå att montera tillfälligt, och sedan ta lös när man är redo att återmontera blandaren?

25-1052.jpg

Redigerat:
Det jobbiga är ju då att veta var de ligger den dagen de behövs. Plus att jag tror inte att tanten löser det själv en onsdag natt när jag sover på hotell...

Har ballofixer vid alla kranar, funderade på att även sätta minikulventiler vid fördelningen i källaren innan pexen bara ifall. Tyvärr hade jag inga hemma den dagen inkopplingen skedde, så det blev bara ventiler till vattenutkastarnas pex...

Att inte sätta ballofixer vid varje tappställe är bland det dumsnålaste man kan göra.
Många av argumenten som nämnts är sådant som händer allt för ofta när det är synnerligen olämpligt.

Krilleman
Visserligen är jag själv röris, men som Nimajneb skriver ovan, det dumsnålaste man kan göra! Jag har ballofixer + gruppventiler på allt tappvatten i hela huset! Och värmessystemet har jag splittat i fem olika ventil-par.

Guld värt när det krisar en julafton med hela släkten samlad!

Grundpriser 2011: (2012 katalog kommer i april)
Rak koppling VA krom 12: 43:-
Ballofix VA 12 med vred: 182:-
Rak koppling VA krom 15: 52:-
Ballofix VA 15 med vred 186:-

Om det ska skita sig någon gång gör det det på den absolutaste minsta bra dagen...

Man kan ju fråga sig hur mycket gemene man lägger på öl en månad? Hemma 50cl ca 15:- st och på krogen ca 50:-
Många ballofixer på ett år!

Men i slutändan en prioriteringsfråga...! Jag gillar öl, men även ballofixer!

Mitt tycke: Investera i kvalite!

Krilleman
Nimajneb skrev:
Krilleman har helt rätt.
Även grenkulventiler ska man ha. Jag har satt upp för kök, tvättstuga, vattenutkastarna och för resp badrum.
Huvudkranen ska man ytterst sällan behöva stänga.

Sedan kan man ju som vanligt handla för halva priset hos rinkabyrör.
[länk]
Visst ha rinkaby mycket på "hylla"!
Men ska man ha "creme de la creme" så är inte rinkaby alternativet, annan vvs-butik har dock vatette...

Mikael_L
Nimajneb skrev:
Huvudkranen ska man ytterst sällan behöva stänga.
Ungefär en gång per år ...

... är väl lämpligt ... :cool:

Det är nog bra att motionera alla ventiler och kranar i huset, ca 1ggn per år, för att slippa att dom sitter fast när dom behövs.

O
En sak är säkert, går kranen sönder så är det på kvällen innan man ska gå å lägga sig....
Murphy.... ni vet...

På ett år så har jag gjort följande:

• Installerat 2 diskmaskiner.
  • Bytt tre kökskranar
  • Bytt en handfatsblandare
  • Bytt värmesystem

Långa versionen:
Tro mig, jag har svurit varenda gång jag har behövt springa ner i källaren, skruva av huvudvattnet, tappat ut vattnet som kommit ur kranen, gjort vad jag har behövt för att få ihop grejerna, svurit över att jag saknat någon del, åkt till rörkrängaren och köpt delen som har saknats, fått skit från fruga pga. att hon inte kan duscha/tvätta händerna/laga mat, skruvat ihop sakerna, sprungit ner i källaren (två trappor...) satt på vattnet, upp och kolla om det läcker vilket det naturligvis gör, av med vattnet i källaren, torka upp vattnet, dra åt eller kom på att jag missat stödhylsa, på med vattnet igen och äntligen så är skiten på plats.

Kapa rör nere i källaren och vänta tills allt vatten i huset sprutat klart är rätt skoj det med.

Korta versionen:
Sätt för h-vete ballofixer vid VARJE tappställe.

Korvgubbe
Ballofixer är billigt om man ser till den större bilden, jag hade inte velat dumsnåla där.
För visst händer det, och när det händer så är det inte när rörisen tittade förbi på en kopp kaffe och lite skitsnack utan som för mina föräldrar här om året. Långväga gäster på 80+ och helgdagar, det tog tre dagar innan problemet blev fixat och det är lång tid att vara utan vatten...
Vad det gäller att motionera kranar osv så har jag ett system där. Jag har skrivit en lista med saker som man bör göra minst en gång om året, motionera alla kranar, testa alla brandvarnare osv. Listan har jag sedan satt på köksklockans baksida, två gånger om året ser jag alltså listan och gör alla de punkterna med en gång, det är ju faktiskt gjort på dryga halvtimmen.

• Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Här sitter jag lördag kväll och kökskranen ha gett upp så pass att vi måste stänga av vattnet för att det inte skall rinna för mycket. Det skulle varit bra med avstängningsventil, så vi slapp gå ut och ner i pumprummet och stänga av vattnet, och så vi kunde ha vatten i övriga huset.

Mikael_L
-MH- skrev:
Här sitter jag lördag kväll och kökskranen ha gett upp så pass att vi måste stänga av vattnet för att det inte skall rinna för mycket. Det skulle varit bra med avstängningsventil, så vi slapp gå ut och ner i pumprummet och stänga av vattnet, och så vi kunde ha vatten i övriga huset.
Och när började du upptäcka läckage? I eftermiddags? :P

Alldeles efter bygghandeln stängt. Ej öppet söndagar ... Har skickat frun till stora staden, får se hur det går. :-)

det går ju alltid att sätta en kikhuv på kopplingen.

Det gick bra, när jag kom hem hade hon satt dit den nya insatsen. Sånt gillar vi. Vad är förresten en kikhuv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.