Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: Stockholm

Max/min lutning på rör från diskho i kök till avlopp

Tja,

har sökt en del på forumet och nätet efter hur lite lutning (och max) man får ha på rören som går från diskhon till avloppet i köket.

Dom flesta rekommendera 1cm/m på lutningen under jord. Men överallt är det snack om såna där rör som man har i golvet (i betong?), eller det är iaf så jag tolkar det.

Dom källor som känts mest seriösa är
    http://www.gelia.se/upload/231/VVSguide3.pdf
    http://www.ahlsell.se/upload/Interio...tionshjalp.pdf

Båda verkar väldigt lika och sen har resten av dom 15-20 sidor jag läst varit på olika forum.

Min situation är lite annorlunda, se bild nedan.

Avståndet från högra väggen är 83 cm och från den bortre väggen är det 8 cm. Diametern på röret är 10 cm. Jag har mätt till kanten på röret och inte till mitten.

Den röda fläcken i det första bänkskåpet från höger (bredvid högskåpet) har ett avlopp under sig. Jag undrar om det är möjligt att ha diskhon så långt ifrån avloppet och vilken vinkel som krävs för att vattnet ska flyta ner i avloppet problemfritt och utan att saker o ting fastnar/torkar och börjar lukta.

Kan jag till och med gå rakt ner till under bänkskåpet och dra hela röret längs sockeln?
    Vad är max vinkeln?
    Vad är minimum vinkeln?
    Hur mäter jag enklast vinkeln?
    Måste jag tänka på något särskilt förutom ovan?
    Finns det någon faktablad/broschyrer från en säker källa om sånt här så jag kan läsa på om sånt här?

Tacksam för alla svar

2.    länk #2
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Välkommen till forumet.

Strunta i vinkeln. Enklare att mäta fall i cm/meter.
    Fallet ditt ska vara min 1 cm per meter horisontell ledningslängd.
    Fallet får vara max 90° dvs lodrätt.

Har du plats för rörets ytterdiameter + fallet (1cm ifall röret går vågrätt 1 meter, 4 cm ifall röret går vågrätt 4 meter) samt ev lite för den plats böjar tar - så går det utmärkt att dra det i sockeln.

Är det ont om plats kan du köra med 75 mm rör eller 50mm, och ta upp dimensionen först när du ansluter till befintligt i golvet.

Edit:
    Jag hade ju en länk också...
    http://www.uponor.se/~/media/Files/U...ppssystem.ashx
    Senast redigerad av Mikael_L 2011-09-12 18:45
    Den som vet mest, gissar minst.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen