Har en gjutjärnsbrunn med sil, vars diameter är 240 mm. Brunnen ligger i ett betonggolv i ett rivet garage, som nu är återuppbyggt i större format. Vid inkörning med en husbil brast den gamla gjutjärnssilen (locket). Var kan man finna en ny sil som tål att köras över (ca. 1-2 ton)? Kan denna sil läggas direkt i ringen på gjutjärnsbrunnen (som just nu är oskadad) eller måste man "fräsa ut" i betongen och lägga en sil som vilar på betongen?
Tacksam för tips! /Boo
Ja, brunnens kantring har diameter 240 mm och de vanliga gjutjärnssilarna har diameter 238 mm. Jag har pratat med JAFO - de har inga förstärkta silar men däremot PURUS - de har en rostfri sil (5 mm tjock) som passar (klarar tryckkraften 20 kN, dvs tyngden av 2 ton). Tyvärr kostar en sådan sil i utpris från fabriken ca 900:-, dvs för mig som konsument via byggmarknad och med moms kanske uppemot det dubbla. Nej tack!
Jag har istället åkt till en smidesverkstad 6 km bort - de hade redan en beställning på 2 st rostfria silar (6 mm godstjocklek) till en annan kund så det blev ju bingo för både firman och mig att lägga till en sil. Pris under 500:-
Tack för att du svarade mig, Corre! Ha en trevlig kväll!