Vill någon förklara för mig hur jag ska bära mig åt för att byta ut en gjutjärnsbrunn i källaren?

Det är ett gammalt badrum som jag ska göra pannrum av. Jag funderar på att behålla avloppet men brunnen, som håller på att falla sönder av rost, ligger på fel plats. Kan jag helt enkelt bila upp eländet, stoppa in ett plaströr i gamla gjutjärnsröret, plastbrunn och sen gjuta igen? Ska det vara betong runt själva brunnen men sen jämna av golvet och göra lite fall med flytspackel?

Det finns avlopp för handfat och toa som jag vill ta bort. Hur gör jag med de utan att bila bort hela källaren?

Du får bila upp runt golvbrunnen.

Ta det mycket försiktigt där avloppsröret går ut, det är jättelätt att spräcka avloppsröret.

Golvbrunnen sitter sedan i en muff på det befintliga röret. Sedan är det "bara" att lirka loss golvbrunnen ur muffen. Det kan gå lättare om man slår sönder golvbrunnen.

I gjutjärnsröret kan man sedan stoppa i en gumminippel som man kan sedan stoppar in ett plaströr i.

Sedan finns det någon typ av gummimuff som man klämmer på utsidan av gjutjärnsröret med slangklämmor,

http://www.rinkabyror.se/?showcat.aspx?catid=810

Men om du ska flytta avloppet får du bila upp sådär lagom, så du får elegant rördragning. Du bör ju inte kröka rören allt för mycket.

Dina rör som du ska plugga, finns det flera metoder för. Men här vet jag inte riktigt vad jag ska rekommendera.

Krilleman
Bila fram brunnen, kapa röret och skarva ditt befintliga gjutjärnsrör med en JET om det är 75 eller en fernco om det är annan dimension, fortsätt med 75 till din nya brunn, använd aldrig 90º böjar liggandes i golv. Men 45º går bra!

Jag skulle bara tagit samma betong och gjort ett lokalt fall runt brunnen. Alltså skippat flytspacklet. Men det är ju en smaksak.

Vid WC och handfat är det samma sak om du ska ha det seriöst, bila fram och kontrollera dimension på röret, 75 och 110mm kapar du och kör med JET, annan dimension fernco. Propp av PP i andra änden, 110 och 75. Dra åt. En annan variant som använts på byggena av bilnings-allergiska grovisar är att bila fram lite runt röret, slå av, dreva i med siolering och i med betong. Klart. Men det är inget jag skulle gjort själv...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.