Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Skåne

Indragning kommunalt avlopp

Jag har en sommarstuga med septitank o tvåkammarbrunn nära havet (Skåne) och kommunen lägger nu ner kommunalt avlopp och kräver tvångsanslutning. Positivt för miljön, men en dyr investering. På varje fastighet grävs det ner en brunn (tank) med en pump som skär sönder avfallet o trycker ut det i systemet. Inloppet sitter 1,2 m under marknivå och ut från huset blir ca 0,8m under mark.Till brunnen hör ett elskåp med styrenhet som övervakar och styr brunnen. Jag måste lägga ner nya rör från huset och har frågor angående det

Måste rören läggas på frostfritt djup alternativt går det att lägga frigolit över?

Jag måste även dra ut ett rör till elen, får den ligga i samma "hål" som avloppsrören eller finns det något specifikt krav på vilket djup ett "gult" elrör ska ligga på?

Tack för hjälpen!

2.    länk #2
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala
    Inloggad
    För din egen skull så försök lägg det frostfritt, gulslang går bra i samma rörgrav.
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

3.    länk #3
    tio_Pepes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

För det första ska du kolla vad din kommun kräver.

För det andra så behöver normalt aldrig avlopp förläggas frostfritt eftersom rören normalt är tomma. Huvudsaken är att du har minst 1% fall hela vägen. Avloppsvattnet är normalt varmt, men om sträckan är lång och det är riktigt kallt så kan det möjligtvis frysa en del. Men du bor ju i Skåne.

Om du sätter dit spolbrunnar vid lämpliga ställen så har du större möjligheter att göra rent om det värsta skulle inträffa.
    ----------
    Allting har sin tid, men ölen den har två.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Skåne

Tack för tipset med spolbrunnar, det hade jag inte tänkt på. Jag får inte så lång sträcka ut till "brunnen" tippar att det blir max 10 m så då bör det klara sig från frost. Kommunen har jag inte lyckats få någon direkt klarhet från!

5.    länk #5
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala
    Inloggad
    Ok, jag missade att det bara var avlopp.....har själv både och....
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen