Hej jag har en grävd brunn på sommarstugetomten. Ca 4 meter djup har ej anväds på flera år. det är så att den läcker mellan ringarna desutom ser det ut som det växer något algliknade på den. Hur kan man fixa den så man får bra dricksvatten? byta cement ringarna? vad ska man ha i botten? singel?

• DSC_0165.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Navy36 skrev:
Hej jag har en grävd brunn på sommarstugetomten. Ca 4 meter djup har ej anväds på flera år. det är så att den läcker mellan ringarna desutom ser det ut som det växer något algliknade på den. Hur kan man fixa den så man får bra dricksvatten? byta cement ringarna? vad ska man ha i botten? singel?
Ingen expert alls men i vår gamla 'kobrunn' som ser ut ungerfär som din fast inte lika djup pga att brunnen ligger i kanten på en grundvattentäckt så har vi ett vattenrör som slogs ner ca 3-4 meter tror jag... De skulle provpumpa vattentillgången i täckten så vi har inte själva betalt för det men han som gjorde det kom upp och nästan skrek i hänförelse eftersom det sprutade vatten ur röret.

Iallafall, även med normal vattentillgång tror jag att ett rör är lite enklare och billigare än att gräva ur brunnen, täta osv? Vi pumpar bara 'sommarvatten' ur röret men tack vare att vi tar vatten från röret och inte från grodvattnet runt om slipper vi en massa otyg tänker jag mig.

Helene

Jag tänkte använda vattnet året om. givet vis som dricksvatten. Funderade påom det gick tex köra ner ett rör i brunnen och hälla cement runt om??

Navy36 skrev:
Jag tänkte använda vattnet året om. givet vis som dricksvatten. Funderade påom det gick tex köra ner ett rör i brunnen och hälla cement runt om??
Anledningen till att det bara är sommarvatten är att vi redan hade fått dela vatten med grannen från deras djupborrade brunn, tror gott att det skulle duga som året runt vatten också. Tror inte cement behövs, det finns en tråd här på forumet om rörspetsbrunnar, sök på det och kolla!

Helene

tycker ni det är fel att gjuta in ett rör??

Låt brunnen vara, gör en vattenanalys, och åtgärda därefter. Du ska väl inte dricka algerna som sitter på väggen i brunnen utan vattnet. Tänk bara på de som tar sitt dricksvatten i mälaren, det sägs att det är ett av världens bästa vatten, och hur ser mälaren ut på botten?

Har i min ungdom varit med och "städat" i gamla brunnar. Steg ett är att tömma den med en för ändamålet lämplig pump (inga gödselgrejer). Sedan tvättar man cementringarna (eller muren om den är riktigt gammal) så gott det går. Går dit nästa dag och tömmer den igen. Då går det att se om ringarna läcker i vatten från sidorna. Det kan vara ytvatten, vilket inte är så bra. Täta med bruk (osäker på vilken sort). Är det sumpigt i botten så gräver man ur ner till sand eller grus. Sedan fyller man på med någon lämplig filtersand. Iden är att vattnet skall filtreras underifrån genom sanden. Lägg sedan på ett lock så att det inte kommer ner ljus och nytt skräp. Då slipper man grodor och alger. Förhoppningsvis även drunknade möss.

Att gjuta in ett rör är troligen helt fel. Det minskar magasinstorleken OCH filterytan, samt att du om tjugo år, när det är dags igen, inte ryms i brunnen så att den går att fixa till igen.

VH/Findus

Kan man putsa den med cement då? Att ytvatten tränger in vet jag dessutom växer det in små rötter!

(Har i min ungdom varit med och "städat" i gamla brunnar)

Jag har en brunn som börjat läcka in ytvatten. om man nu tömmer brunnen och skall ner på typ 4-5 meter
Hur är det med syret där nere?
Och vad skall man täta ring skarvarna med, behöver man täta på utsidan?

Ett större VP rör och damsugare. Man vet inte vad man hittar där nere.
Jag skulle snarare tvätta allt med högtryck. Spola.Tömma.

Skarvarna kan alltid tätas med ren cement. Men varför?

(Jag skulle snarare tvätta allt med högtryck !!!!!!)

Damsugare kan fungera
Högtryck!!! Vattnet är ur funktion. Det blir till att skrubba
Tätas för att få bort ytvattnet från de översta ringskarvarna. grundvattnet skall väl komma från botten

Inte högtryck.. Risken är ju att du skjuter sönder cementringarna ännu mer!
Rötter och alger skrubbar man bort med rotborste typ. Om man nu ids, det är bara dagens generation som bryr sig om sånt. ;)

Antar att det får bli att skrubba och byta grus i botten och ta ett vattenprov när man har länspumpat några gånger. Vad ska man ha i botten grus eller sand!

Cementringarna håller nog 100 år+ och det bör iofs inte vara något problem med en högtryckstvätt heller. Annars är det som ovan, man pumpar ut vattnet och gräver ut allt läbbigt jox på botten och tvättar sidorna i brunnen, klorin funkar säkert bra som tvättmedel om man vill avdöda alger mm.

Vid arbete nere i brunnen är det också en bra ide att ha en luftslang som blåser ned luft när man arbetar i den, det finns annars risk för att man drabbas av syrebrist om CO2 eller andra gaser ansamlats i brunnen.

Filtersand i botten kanske är en idé som funkar, vet ej om man brukar ha det, annars funkar det nog ok med en träbotten eller krossad sten, vanlig sand etc,,men även mellan ringskarvarna längst ned kan det vara ok att låta vatten sippra in. Man kan ha lagt sand utanför ringarna därnere just därför(eller utnyttja befintig sandjord).
Sen är det viktigt (som nämnts ovan) att inte låta ytvatten sippra in i brunnen, brunnstoppen med lock skall ligga över markytan, som skall slutta från brunnen. Det kan då vara värt att gräva upp nån meter utanpå ringarna och återfylla med ngt tätt material (Lera ?) och ev en markfiberduk längst upp innan ytlagret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.