Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2011
    Län: Stockholm

Undersökning av vatten- och avloppsledningar

Hej! Jag står i begrepp att ta över mina föräldrars gamla villa från 1909. Men innan vi avgör köpesumma så vill jag undersöka vilka renoveringskostnader det kommer att bli. Huset är dåligt underhållet.

Vilken typ av bolag kontaktar man för att få en oberoende inspektion av vatten- och avloppsstammar? Jag har varit i kontakt med ett företag som gör relining av avlopp som säger att de kan göra en inspektion även av tappvattenledningar. Men jag är rädd att deras omdöme inte kommer att vara objektivt eftersom de även vill ge offert på en eventuell renovering.

Kan någon rekommendera en konsult för detta i Skåne?

2.    länk #2
    krilleman_215s avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Hemma

Behöver du ens inspektera ditt vatten och avlopp?

Vet man vilket år vatten och avlopp installerades vet man också när försäkringsbolaget har avräknat anläggningen och den ej ger någon ersättning vid fuktskador. Låter som det är byte på "g"!
    99% rätt är oftast 100% fel!

3.    länk #3

Det är lite oklart vad som gjorts när tyvärr, tror inte att något finns dokumenterat och det finns inte ens några ritningar över hur rören går. Huset är på 300+100 kvm.

Det är möjligt att allt behöver bytas men jag tänker att något kanske går att renovera med relining t ex, så att det inte blir så stora ingrepp och det vore bra att veta innan vi ger oss in i projektet över huvudtaget. Blir det för stora kostnader kanske det inte funkar för oss...

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Motala

Hör med försäkringsbolaget, de kan tipsa om bra firmor. Om inte kräver de att allt ska bytas eftersom det inte finns dokument/ritningar på det....

5.    länk #5
    krilleman_215s avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Hemma

Kolla även när ditt försäkringsbolag har räknat av avlopp/vatten anläggning baserat på installationsår!
    99% rätt är oftast 100% fel!

6.    länk #6

När min far köpte huset på 50-talet så gjorde han stora renoveringar. Men det finns ingen dokumentation på det. (Och säkerligen ingen giltig villaförsäkring heller...) Måste man bevisa för försäkringsbolaget att el- vatten och avlopp bytts vid en viss tidpunkt och hur gör man det i så fall? Alla ni här på forumet som lägger och byter rör själva - hur dokumenteras det?

Men ni har säkert rätt att allt måste bytas helt enkelt... Antar att det är totalentreprenad som är enklast för ett så stort hus då, istället för att hålla på med enskilda firmor. Och att man går direkt på offertförfrågan istället för att lägga tid och pengar på att inspektera?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen