Nykomling
Medlem: Jul 2011
Län: Stockholm
Undersökning av vatten- och avloppsledningar
Hej! Jag står i begrepp att ta över mina föräldrars gamla villa från 1909. Men innan vi avgör köpesumma så vill jag undersöka vilka renoveringskostnader det kommer att bli. Huset är dåligt underhållet.
Vilken typ av bolag kontaktar man för att få en oberoende inspektion av vatten- och avloppsstammar? Jag har varit i kontakt med ett företag som gör relining av avlopp som säger att de kan göra en inspektion även av tappvattenledningar. Men jag är rädd att deras omdöme inte kommer att vara objektivt eftersom de även vill ge offert på en eventuell renovering.
Kan någon rekommendera en konsult för detta i Skåne?
Senior medlem
Medlem: Oct 2010
Län: Hemma
Behöver du ens inspektera ditt vatten och avlopp?
Vet man vilket år vatten och avlopp installerades vet man också när försäkringsbolaget har avräknat anläggningen och den ej ger någon ersättning vid fuktskador. Låter som det är byte på "g"!
Nykomling
Det är lite oklart vad som gjorts när tyvärr, tror inte att något finns dokumenterat och det finns inte ens några ritningar över hur rören går. Huset är på 300+100 kvm.
Det är möjligt att allt behöver bytas men jag tänker att något kanske går att renovera med relining t ex, så att det inte blir så stora ingrepp och det vore bra att veta innan vi ger oss in i projektet över huvudtaget. Blir det för stora kostnader kanske det inte funkar för oss...
Nykomling
När min far köpte huset på 50-talet så gjorde han stora renoveringar. Men det finns ingen dokumentation på det. (Och säkerligen ingen giltig villaförsäkring heller...) Måste man bevisa för försäkringsbolaget att el- vatten och avlopp bytts vid en viss tidpunkt och hur gör man det i så fall? Alla ni här på forumet som lägger och byter rör själva - hur dokumenteras det?
Men ni har säkert rätt att allt måste bytas helt enkelt... Antar att det är totalentreprenad som är enklast för ett så stort hus då, istället för att hålla på med enskilda firmor. Och att man går direkt på offertförfrågan istället för att lägga tid och pengar på att inspektera?