C
Jag har en 25 meter lång ledning för avloppsvattnet (BDT plus toa) från huset till slamavskiljaren.Det finns ingen i huset stående, över taket gående ventilation.Det finns inte någon ventilation alls,förutom 2 ventilationsrör upp över mark på den långa ledningen.Eftersom huset "står i en grop"o det långa avståndet till slambrunnen ligger densammas botten på cirka 4 meters djup.Jag måste således lyfta upp avloppsvattnet närmare marken då det inte går att infiltrera så djupt.Jag lyfter avloppsvattnet i en pumpbrunn med en 32 mm slang upp till bädden som är någon kombination av markbädd o infiltration med avluftning upp över mark i slutet av infiltrationen.MEN hur skall jag göra för att få luftgenomströmning i bädden? Genom pemslangen kommer ju inte någon luft eftersom pumpen som pumpar upp vattnet står i en bottenskyla av vatten.....Hittar inte svaret någonstans.....:S:S

Ps

Vi har väldigt hög grundvattennivå o dålig genomsläpplighet i den befintliga marken.Därför ligger ett lager makadam eller motsvarande cirka 50 cm tjockt precis under "Fannfiltren",under makadambädden finns inte någon dräneringslang som för vattnet till en recipient utan "det infiltreras ändå".
ds

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.