Nykomling
Medlem: May 2008
Län: Västra Götaland
Pumpen ger dåligt tryck
Hej!
Vi har en sommarstuga där vi har sjövatten till bevattning och så. Jag lyckas inte få pumpen att fungera. Jag har kollat bottenventilen/backventilen, jag har BADAT för att fylla sugslangen med vatten, och jag har bytt/kontrollerat alla anslutningar till pumpen. Jag har också kollat lufttrycken i hydropressen, och det verkar stämma och jag har fyllt pumphuset med vatten enligt alla instruktioner. Pumpen snurrar och ca 3m upp har jag en koppling, och tar jag isär den kommer det vatten, men med väldigt dåligt tryck.
När jag sätter igång pumpen, känns ingen skillnad vid bottenventilen. Det går inte känna att den öppnar och suger vatten.
Jag har provat byta pump men det fungerar ändå inte.
Jag håller på att bli galen för jag kan inte förstå vad som är fel. Det fungerade utmärkt året innan.
Någon som har bra idéer? Hur högt ska trycket i hydropressen vara? Vad ska jag göra som nästa steg?
Nykomling
Medlem: Apr 2011
Län: Stockholm
hej,
Kan vara så enkelt att det är något i röret, kan hända att den sugit in massa saker som inte borde vara där, sjögräs vad det nu må vara. Prova att spola ur ledningen om du har möjlighet till det.
Nykomling
I sugslangen rinnner det vatten igenom och om jag häller vatten i röret vid tapp-stället, så når det ner till pumpen... Det har varit väl tillslutet i vinter, och det var inga skador på mina "lock" som jag haft på rörändarna...
Nykomling
Medlem: Apr 2011
Jag förstår. Men jag skulle fortfarande inte utesluta att det kan vara något i ledningen även då vatten rinner ner från tappstället, då pumpen kan suga in det mesta och sedan börja transporten i ledningen men att det inte nått enda fram. I och med att du testat en annan pump bör man börja felsökningen i ledning, kopplingar.
Kan även vara så att du på något sätt fått in luft i systemet, har du en avluftningsventil?
Senior medlem
Medlem: Oct 2010
Kan det inte vara så illa att vattenledningen (sugledningen mellan pump och vatten) frusit sönder någonstans och läcker där. Skulle nog testa detta plugga ena sidan och trycksätta för kontroll.
Nykomling
Felet fixat. Det var barr som lagt sig i kanalerna där trycket bildas... om det nu var en förståelig förklaring... Hur som helst, så tog jag med lite vilja och våld isär pumpen, rensade, och satte ihop igen, och sen var det tryck som aldrig förr!