Kan man dra avloppsrör och vattenrör, samt koppla på, själv i huset eller måste man anlita någon för det? Hur svårt är det och finns det något speciellt att tänka på?

Det kan man. Och man får.

Om det är svårt eller inte beror på var tummarna är monterade. Det är en hel del att tänka på och vissa tycker det är svårt att hitta rätt dimensioner på kopplingar etc. '¨

1. Var noga med att följa tillverkarnas anvisningar för installation av rör etc.
2. Läs branschreglerna - goggla på "Säker Vatten" så hittar du.

• Gilla
Leeijo
  • Laddar…
Tack för snabbt svar :)

Lilla_knyttet skrev:
Kan man dra avloppsrör och vattenrör, samt koppla på, själv i huset eller måste man anlita någon för det?
Du FÅR dra vatten och avlopp själv. Om det är kommunalt VA så finns det ibland restriktioner för själva inkopplingen på deras nät. Hör i så fall med din kommun vad som gäller.

Lilla_knyttet skrev:
Hur svårt är det...
Allt som man inte kan är svårt. Men det går ju att lära sig...

Lilla_knyttet skrev:
... och finns det något speciellt att tänka på?
Ja, det är massor att tänka på.

Vad brukar det annars kosta att få vatten indraget från egen brunn på tomten? På ett ungefär... Ja, ni märker ju att jag inte är så kunnig (så om vi skall dra själva så är det som tur ärinte jag utan min mer händige make som sköter den saken).

Lilla_knyttet skrev:
Vad brukar det annars kosta att få vatten indraget från egen brunn på tomten? På ett ungefär...
Det beror ju på en massa saker. Var ligger brunnen? Är vattnet tjänligt? Vad menar du med "indraget"? Räcker det med sommarstugevatten, med en kallvattenkran i köket? Eller ska du ha varmt och kallt vatten ur kranar i kök, tvättsuga och WC? Det rör sig mellan kanske tio tusen och flera hundra tusen.

Hej
Lyfter tråden (vet att det är en av många) igen; har (förgäves) letat efter lagrum som stödjer följande påstående som, i snarlika lydelser, förekommer på allehanda ställe:

"Det finns ingen lag som hindrar dig att utföra VVS-installationer på egen hand, du får till exempel byta wc-stol, handfat och dusch, men däremot får du inte ändra på system eller dra om avlopp och rör. Vill du exempelvis flytta på din golvbrunn eller toalettstol så måste du anlita en VVS-installatör eller rörmokare som det oftast fortfarande kallas i folkmun. "

Ovanstående är saxat från http://holmsunds-ror.se/nar-behover-jag-kontakta-en-vvs-installator/

Det enda konkreta jag funnit är att krav kan finnas i försäkringsreglerna, oftast i form av "...ska utföras hantverksmässigt". Detta i sig är inget formellt krav på att "behörig" eller "certifierad" installatör utför arbetet. Vidare förefaller det fullt möjligt (i teorin) att arbeta som VVS-installatör utan att vara "certifierad" av ex.vis "SäkerVatten" eftersom detta är en form av hedersbetygelse man måste ansöka om själv d.v.s. "bara" en kvalitetsstämpel men inget som krävs för bedriva verksamheten (som t.ex. taxi- eller läkarlegitimation eller för den delen el-behörighet).

Tacksam om någon insatt och vänlig själ kunde klargöra rättsläget en gång för alla!

• Gilla
rulebreaker
  • Laddar…
K kalleninen skrev:
Hej
Lyfter tråden (vet att det är en av många) igen; har (förgäves) letat efter lagrum som stödjer följande påstående som, i snarlika lydelser, förekommer på allehanda ställe:

"Det finns ingen lag som hindrar dig att utföra VVS-installationer på egen hand, du får till exempel byta wc-stol, handfat och dusch, men däremot får du inte ändra på system eller dra om avlopp och rör. Vill du exempelvis flytta på din golvbrunn eller toalettstol så måste du anlita en VVS-installatör eller rörmokare som det oftast fortfarande kallas i folkmun. "

Ovanstående är saxat från [länk]

Det enda konkreta jag funnit är att krav kan finnas i försäkringsreglerna, oftast i form av "...ska utföras hantverksmässigt". Detta i sig är inget formellt krav på att "behörig" eller "certifierad" installatör utför arbetet. Vidare förefaller det fullt möjligt (i teorin) att arbeta som VVS-installatör utan att vara "certifierad" av ex.vis "SäkerVatten" eftersom detta är en form av hedersbetygelse man måste ansöka om själv d.v.s. "bara" en kvalitetsstämpel men inget som krävs för bedriva verksamheten (som t.ex. taxi- eller läkarlegitimation eller för den delen el-behörighet).

Tacksam om någon insatt och vänlig själ kunde klargöra rättsläget en gång för alla!
Inaktiv tråd i 5 år men jag har exakt samma dilemma här. Jag letar och letar men hittar bara samma textrad överallt, inga hänvisningar till BBR eller nått annat "lagrum". Vadå "däremot får du inte ändra på system eller dra om avlopp och rör" om man slänger sig med den meningen så kan man ju tycka att man också hänvisar till rätt lagparagraf som det handlar om.

Detta stör mig nått så in i norden så jag väcker frågan till liv igen. Finns det någon insatt, proffessionell själ som vågar dela med sig av referenser till rätt lagar alternativt en gång för alla kan konfirmera att det handlar om nån form av gemensam överenskommelse inom VVS-gebitet att sprida denna "får inte" meningen land och rike runt!?

Inte osannolikt att vvs företagen gärna vill påskina att man behöver certifiering för att få rodda med rör.

Men skulle tro att kravet annars kommer från försäkringsbolagen. De kan ju ha åsikter om fackmässigheten vi ev skada. Har man anlitat en firma så är bevisläget oftast bättre än om man hempulat.

Bor man i bostadsrätt så äger föreningen rlren och då måsta man rätta sig efter dem och det innebär såklart en vvsfirma.

• Gilla
rulebreaker
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Inte osannolikt att vvs företagen gärna vill påskina att man behöver certifiering för att få rodda med rör.

Men skulle tro att kravet annars kommer från försäkringsbolagen. De kan ju ha åsikter om fackmässigheten vi ev skada. Har man anlitat en firma så är bevisläget oftast bättre än om man hempulat.

Bor man i bostadsrätt så äger föreningen rlren och då måsta man rätta sig efter dem och det innebär såklart en vvsfirma.
Ja, jag håller med, det känns som att det är mer länkat till "säker vatten" som täcker branchregler mellan företagarna, fösäkringsbolagen och boverket. Men det är ju inga lagar utan bara regler som dom rättar sig efter.

Jag borde skrivit det, att i det här fallet gäller det vårt hus ute i landsbyggden utanför detaljplan och sammahållen bebyggelse som vi renoverar. Så jag är byggherre i lagens mening, men det är ju skit samma i så fall om det nu "bara" handlar om regler och inte lagar.

tommib
Det finns ingen lag som hindrar dig från att göra exakt all rörinstallation själv.

Vid större ändringar av VA i en bostad krävs bygganmälan till kommun men den kan man göra själv. En gissning är också att ca 100% av alla villaägare skiter i det.

Det enda som är reglerat på nivån vem som gör det är el.

Just så. Ingen lag.

det du kan behöva förhålla dig till är dock försäkringsbolagets krav på en fackmannamässig installation i händelse av läckage. Det betyder dock inte att du inte kan göra jobbet själv.

bor du i en BRF kan de också ställa krav på att du använder en fackman.

MathiasS MathiasS skrev:
bor du i en BRF kan de också ställa krav på att du använder en fackman
Nja det är en sanning med modifikation. Lagen säger att man skall hålla lägenheten i gott skick. Att sen härleda detta till att en fackman måste göra VA-jobb kan nog tvistas om.

B
M merbanan skrev:
Nja det är en sanning med modifikation. Lagen säger att man skall hålla lägenheten i gott skick. Att sen härleda detta till att en fackman måste göra VA-jobb kan nog tvistas om.
Vilken lag då? Du blandar inte ihop det med stadgan i en brf förening?

B BSOD skrev:
Vilken lag då? Du blandar inte ihop det med stadgan i en brf förening?
Mycket sent svar men men.

Brf lagen kap7 §12 "Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.