Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Ålder: 38
    Län: Norrbotten

Rörval för synlig dragning av kallvatten

Jag ska dra ca 8 meter rör på väggen i mitt garage till en vattenutkastare. Rördiameter omkring 15 mm. Vilken typ av rör är mest lämplig? Jag vill slippa kondens och det ska se någorlunda snyggt ut.

2.    länk #2
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Ta kopparrör som du sedan isolerar. Enkelt och stilrent. ;-)

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Ålder: 38
    Län: Norrbotten

Jo det är ju en möjlighet.

Någon som har ett annat förslag? Vad säger "Mr. LK" ?

4.    länk #4
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Han håller förhoppningsvis med mig.

5.    länk #5
    krilleman_215s avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Hemma

Om du vill slippa kondens så iso att rekomendera. 20mm rörskål typ isover med diffusionstape på skarv (alu-tape) om du ska göra det seriöst. Då lär du inte lägga 8m rör i vanliga enkelklammer. Häng upp röret i taket med skruvstift och pendel. Är det bara åtta meter så kan du lätt köra 15 koppar, enkelt smidigt och skulle något skita sig så har alla vvs-firmor, små som stora, prylar på hylla så det löser sig!

Men det har ju också att göra med vad du som ska göra jobbet känner dig bekväm med, koppar tror jag fortfarande blir lättast för dom flesta "hempularna" utan att överdriva... Men har du kunskap och en LK minipress så varför inte?!
    99% rätt är oftast 100% fel!

6.    länk #6
    gadebergs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2006
    Län: Jönköping

Pem med isolering skulle också funka.

7.    länk #7
    tio_Pepes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Om det är ett kallgarage så är PEM att föredra.
    ----------
    Allting har sin tid, men ölen den har två.

8.    länk #8
    krilleman_215s avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Hemma

pem i klenare dimensioner blir allt för mjukt om man vill ha en snygg och stadig konstruktion... Enligt min mening... Då passar raka 16 Alu bättre...
    99% rätt är oftast 100% fel!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen