2 184 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
läckande rör i 40-talsvilla hur fixa?
till och retur rören i taket i källaren till elementen läcker (svettas) lite i skarvarna, de är rätt grova stålrör och det är på båda sidor om en förgrening där rören går uppi taket till element på markplan.
finns nåt fiffigt sätt (anlita vvs eller göra själv) att fixa detta, vad jag menar är, kan rören fimpas och skarvas på nytt just där problemet är eller måste det bytas hela vägen från pannan och fram till nästa skarv?
mvh
finns nåt fiffigt sätt (anlita vvs eller göra själv) att fixa detta, vad jag menar är, kan rören fimpas och skarvas på nytt just där problemet är eller måste det bytas hela vägen från pannan och fram till nästa skarv?
mvh
hej igen, det är lagat med typ gumgum (lagningspasta för avgasrör till bilar) jag ska ta en bild på det och lägga in så får ni se. jag skulle tro att det är originalkopplingar.
och ja det sitter ju fyra skarvar där då det är två grova rör som det sitter en förgrening på vardera som sedan leder smalare rör upp genom taket. och det är till elementet i hallen. det är just i de gängade skarvarna tidigare och avlidne ägaren smetat på lagningspasta som för övrigt inte gör nån nytta då det går att klösa bort.
förutom just där ser rören ut att vara i gott skick, det som syns iallafall.
det är den gamla typen av rör så de är grövre än nyare hus tex hus bygda på 60-talet har mycket smalare rör.
mvh
och ja det sitter ju fyra skarvar där då det är två grova rör som det sitter en förgrening på vardera som sedan leder smalare rör upp genom taket. och det är till elementet i hallen. det är just i de gängade skarvarna tidigare och avlidne ägaren smetat på lagningspasta som för övrigt inte gör nån nytta då det går att klösa bort.
förutom just där ser rören ut att vara i gott skick, det som syns iallafall.
det är den gamla typen av rör så de är grövre än nyare hus tex hus bygda på 60-talet har mycket smalare rör.
mvh
Klicka här för att svara