Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Happier35fs avatar
    Nykomling Medlem: Jun 2008
    Län: Åland

Ny hydrofor tappar luft!

Har installerat en wellmate hydrofor 151 l för 7 veckor sen. Vi har även ett järnfilter som är installerat efter hydroforen och en luftinjektor installerad före. För några veckor sen märkte vi att pumpen började gå igång allt oftare och såg att hydroforen är helt tom på luft.

Igår hade vi en servicekille hit men han verkade inte veta varför luften försvunnit! Han bara tappade ur den så det kom ny luft i och sa att vi borde göra så om luften försvinner igen (men vi har ingen avtappningskran, så det skulle han montera). Men så kan man ju inte hålla på en gång i månaden! Finns det någon som vet vad vi kan göra? Man borde väl inte behöva kolla luften mer än var sjätte månad? Kan det vara fel i installationen? Hjälp!

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Norrbotten

Vad är det för filter? Vissa filter för järn oxiderar och fäller ut järnet och filtrerar sedan bort det. Detta gör man genom att dels tillsätta luft, men också finns det en avluftare på/i filtret. Om detta är felinstallerat kanske luften kan försvinna ut där.

I mitt fall, har ett göingefilter kombi, ska filtret sitta före hydroforen, så att den tilläggsluft som tillförs i filtret kommer hydroforen "tillgodo". Jag har det omvända problemet, jag får med lite för mycket luft ut i systemet. Men det sägs vara ett tecken på ett väl fungerande filter.

3.    länk #3
    Patrick Es avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

Wellmate hydroforer är väl gjorda helt i plast och saknar anslutning i toppen som brukar finnas på hydroforer i stål? Finns det någon anslutning, kolla så att den inte läcker med t ex såpvatten.
    Vissa typer av vatten har en kemisk sammansättning som gör att de binder luft bättre och därför "förbrukar" luften i hydroforen över tiden.
    150 L låter litet om det är ett permanentboende. Det blir en ganska liten luftficka om hydorforen är fylld med 2/3 vatten och 1/3 luft när pumpen stannat vid stopptrycket.

4.    länk #4
    Happier35fs avatar

Filtret är ett Aquapal och jag tror det fungerar precis som du säger att det använder syre för att oxidera järnet som sedan backspolas ut. Jag hittar ingen information på nätet om filtret så jag vet inte om/var det finns nån avluftare. Det låter som jag borde kolla det, men hur?

5.    länk #5
    Happier35fs avatar

Ja, Wellmate är helt i glasfiberarmerad plast och vi har ganska aggresivt vatten som förstört membranhydroforer och därför valde vi den här. Inget läcker, det har vi kollat. Det finns en luftgrej ovanpå men enligt servicekillen var det bara för att släppa in mer luft.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2010
    Län: skåne

satt din luftinjektor efter hydroforen???

7.    länk #7
    Happier35fs avatar

nej, luftinjektorn sitter först, sen hydroforen, sen filtret.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2010
    Län: skåne

suger injektorn luft när pumpen går? Normalt brukar man tappa ett bar över injektorn för att kunna dra luft.
    Har du ett stigarör på din hydrofor för att släppa ut ev överskottsluft?

9.    länk #9
    Happier35fs avatar

Problemet löst!

Jag vill bara avsluta den här tråden med att berätta vad som hände. Det blev bara värre och värre under sommaren och ingen verkade veta vad det var för fel. Till slut gick pumpen varje gång vi öppnade kranen även fast hydroforen blivit tömd på vatten (och fått ny luft) dagen innan!

Då upptäckte jag att det röda clipet som sitter högst upp såg ut att sitta löst. Jag drog ut det (när hydroforen var tömd på vatten) och satte i det från andra sidan och upp och ned och det löste alla problem! Varför är jag inte helt säker på, men nu har hydroforen fungerat 100% i flera månader. Det fanns ett litet urtag i clipet som jag nu placerade neråt.

Hoppas detta kan hjälpa nån annan.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Uppsala

Vilken funktion har clipset? Påverkar det en ventil av något slag som läcker om clipset är felvänt?

11.    länk #11
    Happier35fs avatar

Ja, det måste vara så att det påverkar någon ventil. Vet tyvärr inte hur och varför men det var det enda som gjordes annorlunda. På bilden är det det röda som är clipset.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	004.jpg
Visningar:	7
Storlek:	85.3 KB
ID:	57363  

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42