Nykomling
Medlem: May 2007
Län: Västmanland
Vad behövs vid inköp av radiator?
Ska komplettera med ett litet vattenburet element i badrummet då golvvärmen inte riktigt ger fullt den värme sambon vill ha.
Så, ett PURMO COMPACT C21 (40x50) ska beställas samt radiatorkoppel, termostat, och sen behövs ju lite mer kopplingar misstänker jag? Anslutningskoppling i storlek M22/12 behövs det väl 2st av?
Men följer anslutningsnippel med i radiatorkoppel eller måste jag köpa 2st såna här? Och följer mellanröret med när man beställer radiatorkoppel?
Och jag kommer komma ut med 2st 12mm kromrör ut genom vägg och I väggen kommer dessa gå ner i källaren och till närmaste krets att koppla på dem med. Men frågan är hur man gör i väggen där rören ska gå ned? Det går ju inte att bocka dem och få dem både genom vägg och ner till källare så de kommer ju behöva skarvas. Är det bara lödning som gäller då inga dolda skruvbara skarvar får finnas? Eller pressar man dem? Då måste jag ta hit rörmokaren ändå misstänker jag
Lite bilder på det jag har i kundvagnen just nu, vad saknas?
Senior medlem
Medlem: Aug 2009
Län: Stockholm
Jag tycker det ser ut som om du fått med det som du behöver. Radiatorkopplet är komplett. En fundering som jag har är hur du gör med fuktspärren när du ska ta hål för de nya rören? Rören i väggen och i källaren bör vara PEX för att underlätta montaget. Då behöver du en väggbricka för att gå över från PEX till kromat. T ex http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=548
Nykomling
Ok, så anslutningsnippen är med i kopplet man köper?
Angående fuktspärren så är det utanför våtzonerna och ej utsatt för vare sig fukt eller väta så den biten är lugn. Visst, jag kommer bryta tätskiktet men där är det endast rollat på väggen och det är precis bredvid dörren in till muggen.
Angående PEX så känns det inte smidigast i mitt fall då jag måste sticka av det precis när det kommer ner i tak i källare för att få det så högt som möjligt och det är ej möjligt med PEX.
Men en väggbricka för koppar kanske kan vara smart ändå och sen köra prisol från källaren hela vägen upp till väggbricka?
Senior medlem
Medlem: Aug 2009
Län: Stockholm
Om du kollar på bilden, så ser du o-ringarna som ska täta mot radiatorn. I texten står det att kopplet är klart för anslutning till radiatorer med 15R gänga, så det känns lugnt :-)
Förstår inte riktigt hur din anslutning ser ut, men det löser du säkert.
Nykomling
Ahh, då är jag med. Anledningen till att jag tvivlade på att dessa följde med är för att det inte gör det hos Rinkabyrör och att det stod exklusive termostat och röranslutningar. Det var det där sistnämnda jag var lite osäker på vad man klassar som röranslutningar.
Det är inte hela världen om jag behöver uppsöka VVS-butiken och handla lite mer prylar men helst vill jag bara ha alla grejer hemma när jag kommer hem och sen börja koppla in.
Men tack för svaret!
PS: Jag ska gå ut med 12-prisol ut genom väggen och sen klämringskoppling mot kromrören som fortsätter till radiatorn, fick jag reda på tidigare idag och det var också en del av frågeställningen