Byggahus.se
Hej.

Jag ska koppla in en tvättmaskin och på kallvattenröret i tvättstugan så sitter det en T-koppling där jag tänkte koppla på vatten. Tror röret är koppar och även kopplingen.

Nu är ingången på slangen till tvättmaskinen så pass stor så den passar inte direkt på T-kopplingen.

Vad gör jag..?

Kan jag koppla en kromad balofix R15 och sedan en Metallbussning med invändig gänga R20xR15 sedan till tvättmaskinen...?

Spelar materialet, koppar/metall/krom någon betydelse?

Alla tips är av intresse.

O
Du tänker på galvaniska strömmar eller va det så vackert heter, men det kromade röret är oftast av koppar så de borde inte vara några problem. Dock bör det sitta en avstängnings ventil innan så du kan stänga av vattnet om något händer.

Kopplingen är troligen inte av koppar utan av mässing. Normalt kan du koppla kopparrör, mässingdelar och även kromade kopparrör/delar ihop utan galvanisk korrosion. Ta dock inte en bussning av järn.
Sedan finns ju klamrar för att fästa hela klabbet till väggen. De kan vara av stål och då är det bäst att ha en gummilapp mellan rör och klammer.
Jag har dock sett många ärgade ballofix och Cu rör i mitt hus och vet inte om det beror på utsatt läge vid havet eller dåligt material. På något ställe var det ett plaströr i kallvatten och då mätte jag 1.5 Volt mellan anslutningar på varsin sida. Det kan inte vara bra. Först gjorde jag en jordlina längs med den biten, sedan tog jag redigt Cu-rör och slängde ut plasten.

Mässingbussning r15-r20 ska du använda

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.