Hej

Nu har jag inhandlat en ny NIBE 300L, men hur tömmer jag den gamla Metro 200 L?
Alla kopplingar sitter undertill.
Vet inte vilken modell det är, men den är tillverkad 1996.

Micke

Krilleman
Töm så mycket som det går genom säkerhetsventilen! Efter en stund lossar du lite på utgående varmvatten från beredaren så den får in luft i toppen så rinner allt ut.

Tack krilleman,

Rinner det ut ur kranarna då eller?

Micke

Krilleman
Säkerhetsventilen brukar ha ett "hack" så man kan ställa den i öppet läge när den precis är på väg att stänga igen om man vrider på den... Allt rinner ut den vägen.

Alternativet är att hålla den öppen med handkraft, lite jobbigare! Men vissa säkerhetsventiler har inte "hacket".

Har du bra med plats och fallet till brunnen är OK kan man lossa på varmvattensidan under först, sen kallvattensidan så blir det en jävla fart på vattnet men den tekniken lämpar sig inte i alla installationer... Då är gummiskrapa väl att rekomendera! För blött blir det och fort går det! :D

Redigerat:
Tack, din hjälp har varit overderlig i en smärre krissituation.

Micke med familj (2 veckors första bebis gör inte saken lättare:-)

Hej

Stäng vattnet,öppna säkventilen för att släppa på trycket,borra sedan ett 10mm hål i överkant så rinner det ut kvickt och lätt.

Under förutsättning att du ska skicka den gamla på porten

/Cerwin

Jag har släppt in luft genom att öppna några varmvattenkranar.
Vattnet rinner ut genom säkerhetsventilen, luft kommer in genom öppna kranar och säkerhetsventilen.

Allt har runnit ut av sig självt, men det går ju inte så snabbt att man står bredvid och väntar.

/Hasse

öppna säkerhetsventilen, öppna varm vatten kranen, ta en luftmadrass pump,håll den mot kranpipen == tryck in lite luft in i varmvatten beredaren via varmvatten röret

då går det snabbt att tappa varmvatten beredaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.