1 772 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Avsluta gemensam vattenanläggning utan att gräva (tekniskt bryderi)
Vi har en vattenanläggning som är delad på två fastigheter, vattenförgreningen mellan fastigheterna ligger nedgrävd under marken mellan husen. Hydropress osv står placerad i fastighet 1. Se ritning nedan.
Det verkar som att fastighet 2 inte vill dela på de kostnader som varit för att hålla igång anläggningen. Även om fastighet 2 inte är permanent bebodd så känner jag inte att jag har lust att bekosta deras vattenförbrukning, och vill bryta deras vattentillgång. Hur gör jag detta utan att behöva gräva upp vattenledningarna och rent fysiskt bryta anslutningen till deras fastighet?
Tilläggas bör kanske att det inte finns några belastande servitut eller andra juridiska hinder för att avbryta den gemensamma anläggningen.
Min tanke är att koppla nån typ av backventil i fastighet 1 innan hydropressen, så att tryckströmställaren inte känner av om trycket sjunker i ledningarna utanför fastighet1, och därmed inte aktiverar pumpen ifall vattnet används i fastighet 2. Är detta möjligt? Vad är det isf för typ av ventil jag skall be rörmokaren att montera dit? Givetvis vill jag gärna ha möjligheten att enkelt återansluta fastigheten om det i framtiden skulle finnas anledning att omvärdera detta ställningstagande.
Fungerar min lösning? eller är det någon som har ett bättre förslag?

Det verkar som att fastighet 2 inte vill dela på de kostnader som varit för att hålla igång anläggningen. Även om fastighet 2 inte är permanent bebodd så känner jag inte att jag har lust att bekosta deras vattenförbrukning, och vill bryta deras vattentillgång. Hur gör jag detta utan att behöva gräva upp vattenledningarna och rent fysiskt bryta anslutningen till deras fastighet?
Tilläggas bör kanske att det inte finns några belastande servitut eller andra juridiska hinder för att avbryta den gemensamma anläggningen.
Min tanke är att koppla nån typ av backventil i fastighet 1 innan hydropressen, så att tryckströmställaren inte känner av om trycket sjunker i ledningarna utanför fastighet1, och därmed inte aktiverar pumpen ifall vattnet används i fastighet 2. Är detta möjligt? Vad är det isf för typ av ventil jag skall be rörmokaren att montera dit? Givetvis vill jag gärna ha möjligheten att enkelt återansluta fastigheten om det i framtiden skulle finnas anledning att omvärdera detta ställningstagande.
Fungerar min lösning? eller är det någon som har ett bättre förslag?

Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om du tänkte låta en rörmockare göra jobbet kanske du skulle fråga denne?
Teoretiskt skulle det nog kunna gå att genom backventilen hindra vattenuttag från fastighet 2, MEN om de lämnar en kran öppen (då det ändå inte kommer något vatten) skulle du ju få en situation när du aldrig kan bygga upp tryck till dig själv, samt att det lär fixa en jätteöversvämning hos grannen.
Är ni överens om att stänga av fastighet 2 är det väl enklast att plugga i fastighet 2. Är ni inte överens blir det marigare.
Teoretiskt skulle det nog kunna gå att genom backventilen hindra vattenuttag från fastighet 2, MEN om de lämnar en kran öppen (då det ändå inte kommer något vatten) skulle du ju få en situation när du aldrig kan bygga upp tryck till dig själv, samt att det lär fixa en jätteöversvämning hos grannen.
Är ni överens om att stänga av fastighet 2 är det väl enklast att plugga i fastighet 2. Är ni inte överens blir det marigare.
Redigerat:
om jag förstår det rätt så delar ni på samma hydropress?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Med den lösningen kan fastighet 2 bara få vatten när pumpen går och det kan ju bli så irriterande att fastighet 2 betalar för sig. Fastighet 2 kommer troligen att ha vatten många gånger per dygn så att lämna en kran öppen och åka tror jag inte de gör.
Finns det ingen grannsämja? Tycker fastighet 2 att du ska ha oskäligt betalt?
Protte
Finns det ingen grannsämja? Tycker fastighet 2 att du ska ha oskäligt betalt?
Protte
Försök tala med dem först och kom överens. Det är alltid det bästa. Skriv ett kontrakt under tredje parts bevittnande, med tydligt spec på vad som ska betalas, när och varför. Då har du också svart på vitt och kan styrka kravet om det måste gå till inkasso. Börjar du med att strypa vattnet riskerar du en onödigt komplicerad konflikt.