Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Blekinge

Justera blandare

Hej!

Jag har en ca 2 år gammal duschblandare FM Mattsson. Jag upplever att vattnet i denna inte blir lika varmt som i t.ex. kökskranen eller handfatskranen på toa. Kan man på något sätt justera blandaren så att den ger varmare vatten? Jag kör den på max nu men det blir ändå inte skållhett fast vattnet i pannan är 60 grader.

2.    länk #2
    wertoks avatar
    Senior medlem Medlem: Jul 2003
    Ålder: 40
    Län: Skåne

Där är ingen barnspärr du måste flytta för att få det varmare?

3.    länk #3

Tror inte det.

Läste någonstans om att "kalibrera upp termostaten i blandaren". Hur sjutton gör man det?

4.    länk #4
    Patrick Es avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

På äldre FMM-blandare tar man loss vredet för temperaturinställningen och flyttar en stoppklack. Det är denna spärr som avses med barnspärr. På den blandare jag har finns en tryckknapp på vredet för att "komma förbi" spärren.
    Det kan också vara så att termostatinsatsen har beckat ihop och måste bytas. Kolla på FMMs hemsida om du kan hitta någon info. Tror att Rinkaby rör säljer reservdelar.

5.    länk #5

Nu kom jag på hur man gör - man monterar mycjket riktigt bort vredet och vrider det sedan ett halvt varv och sätter sedan tillbaka det.

Jisses vad enkelt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen