10 187 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Läcka vid kopplingen till toalettstolen
Den gamla toalettstolen gick sönder och eftersom alla säger att det är busenkelt att byta toalett tänkte jag göra det själv. Har köpt en Ifö och idag var jag till vvs-butiken för att köpa en koppling för att ansluta toaletten med vattnet. Säljaren där sa att det bara var att skruva på kopplingen men hur jag än gör så läcker det ordentligt, i skarven mellan toaletten och kopplingen. Mellan kopplingen och vattnet är det däremot helt tätt.
När jag tittar på den gamla kopplingen till den gamla toaletten är det en gummipackning i den. I den nya kopplingen finns ingen packning alls. Ska det bli tätt ändå eller har jag helt enkelt fått fel?
När jag tittar på den gamla kopplingen till den gamla toaletten är det en gummipackning i den. I den nya kopplingen finns ingen packning alls. Ska det bli tätt ändå eller har jag helt enkelt fått fel?
Min erfarenhet är att det är nästan omöjligt att få en gummipackning tät, en yrkesman håller säkert inte med mig. Det hus jag nu byggt, ett temporärt för att vi ska bo på plats där vi bygger, fick jag i princip inte en enda skarv tät. Jag tejpade då med gängtejp och skaffade röd/råsa hårda packningar (tillverkade i papp/plast?) och nu är det tätt. Man måste dra hårdare än man först tror för att det ska bli tätt.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
köp en fiberpackning... finns hos närmaste rörfirma, är troligtvis 1/2"/r15.
//M
//M
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden