Färdiga vinklar eller bockverktyg

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-08-31, 21:03
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: mar 2009
Län: Örebro
Ålder: 42 år
Färdiga vinklar eller bockverktyg

Hej skall dra varm & kallvatten från en varmvattenberedare till en dusch samt evakueringsrör för beredaren och inkommande kallvatten från PEM slangen. Tänkte köra med mjuka förkromade koppar rör och klämringskopplingar med stödhlysor, vad tror Ni om detta, är total nybörjar på rördragning och vill inte köpa något dyrt bockverktyg.

/Hasse

2010-09-01, 08:20
Citera |  #2

Senior medlem

Medlem: aug 2007
Län: Västernorrland
Jag antar att du planerar att dra rören synligt eftersom du ska ha förkromade rör.
Då skulle jag rekommendera halvhårda rör istället för mjuka, mycket lättare att göra en rak och snygg installation med dem.
Vinklar eller bockning är en smaksak, men ett bockverktyg kostar bara ett par hundringar på tex clas ohlsson och de pengarna äts snabbt upp av klämringskopplingar.

2010-09-01, 09:34
Citera |  #3

MMR
Senior medlem

Medlem: maj 2006
En kombination är nog att rekommendera. Att göra minst en 90 graders böj på ett rör klara nog de flesta händiga amatörer. Skall man på med en andra böj på röret då gäller det att tänka rätt eftersom bockmaskinen drar ut röret i radien, (så ett par provbock krävs ibland ). Själv så har jag dragit det mesta själv och försöker bocka så långt det går. Det är (i mina ögon) ganska osnyggt när varenda böj i dragningen är gjort med kopplingar, men visst går det snabbare och bryr man sig inte om pengarna så blir det väl en smaksak. Har du nära till en uthyrare så hyr en bra rörbock, kostar kanske en 50-lapp dygnet.

2010-09-02, 22:22
Citera |  #4

Senior medlem

Medlem: dec 2009
Län: stockholm
Gabbe1 skrev:
Vinklar eller bockning är en smaksak, men ett bockverktyg kostar bara ett par hundringar på tex clas ohlsson och de pengarna äts snabbt upp av klämringskopplingar.
Clas Ohlsons bockverktyg är oanvändbara. Det är slöseri med pengar att köpa de verktygen, se till att få tag på proffsverktyg, sök på "Ridgid", "Rems", "Fromax" på blocket.

2010-09-02, 22:30
Citera |  #5

Senior medlem

haz_69 skrev:
Hej skall dra varm & kallvatten från en varmvattenberedare till en dusch samt evakueringsrör för beredaren och inkommande kallvatten från PEM slangen. Tänkte köra med mjuka förkromade koppar rör och klämringskopplingar med stödhlysor, vad tror Ni om detta, är total nybörjar på rördragning och vill inte köpa något dyrt bockverktyg.

/Hasse
Mjuka kromade rör är till för att bockas, lite grand för hand.
De går att bocka med lite enklare verktyg.
Om du ska sätta vinklar överallt, skulle jag köra med hårda eller halvhårda rör.

Personligen brukar jag bocka rören, jag har investerat i riktiga bockverktyg, som jag använder vartannat år.

Det finns ett alternativ till, kromade presskopplingar. Det går att hyra pressverktyg på lite olika ställen. Presskopplingar tycker jag ser tilltalande ut.

Men eftersom jag inte bockar rör så ofta, är det inte ovanligt att det blir fel ibland. Se till att köpa hem lite överskottsmaterial.

Det finns flera prisvärda internetshopar. Jag har oftast använt Rinkabyrör.

2010-09-03, 08:44
Citera |  #6

Senior medlem

Medlem: aug 2007
Län: Västernorrland
magnu skrev:
Clas Ohlsons bockverktyg är oanvändbara. Det är slöseri med pengar att köpa de verktygen, se till att få tag på proffsverktyg, sök på "Ridgid", "Rems", "Fromax" på blocket.
Jag håller inte med om detta, om de är oanvändbara för dig så beror det i så fall på handhavandefel.
Jag har dragit om både vatten och värme i mitt 300m2 hus och använt deras bockverktyg till både Ø12 och Ø15 rör (både råa och kromade) med utmärkt resultat, har säkert gjort 100st bockningar.

Sen fårstår jag såklart att ett proffsverktyg är lättare att använda men jag har lite svårt att motivera merkostnaden då jag inte använder dem så ofta.

2010-09-03, 12:27
Citera |  #7

MMR
Senior medlem

Medlem: maj 2006
skrev:
Sen fårstår jag såklart att ett proffsverktyg är lättare att använda men jag har lite svårt att motivera merkostnaden då jag inte använder dem så ofta.
Därav alternativet att hyra om man här nära till någon som hyr ut till vettigt pris. Jag har en 12mm clasohlson-bock, men ingen 15mm, så jag hyrde när jag behövde en 15, och visst är den bättre och jag kan hyra den 6 gånger innan jag kommit upp i kostnaden för en billig rörbock, så många gånger behöver jag nog inte den. Däremot så har jag också med framgång bockat alla mina 12mm rör med clasohlson-bockaren

2010-09-03, 20:06
Citera |  #8

Senior medlem

Gabbe1 skrev:
Jag håller inte med om detta, om de är oanvändbara för dig så beror det i så fall på handhavandefel.
Jag har dragit om både vatten och värme i mitt 300m2 hus och använt deras bockverktyg till både Ø12 och Ø15 rör (både råa och kromade) med utmärkt resultat, har säkert gjort 100st bockningar.

Visst kan man få krokiga rör med COs och Biltemas rörbockare.

Men för egen del, anser jag att det ska vara roligt med att renovera hemma. En stor del av nöjet förstörs om man måste slåss med undermåliga verktyg utan känsla.

Att köpa skräpverktyg är numera aldrig ett alternativ, för mig, däremot sparar jag gärna både pengar och förvaringsutrymme, genom att hyra verktyg.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons