Byggahus.se
Hej!

Har precis fått hjälp av fackman att göra en ny rördragning i tvättstugan. Allt är frid och fröjd och vi är nöjda med hur det ser ut. Idag såg jag dock att han hade gått över till 12 mm rör sista metern till vattenutkastaren på utsidan av huset. Varför fattar jag inte. Han går med 15 mm fram till kranen till tvättmaskinen som sitter som ett avstick på röret, en T-koppling alltså. Sedan fortsätter han vidare till utkastaren och det är alltså denna sträcka som han har satt 12 mm. Vill man inte ha så stor dimension som möjligt här för att få bästa möjliga flöde? Det finns ju egentligen ingen anledning till att gå över till 12. Finns någon standard här?

15 är väl att föredra, men jag har själv en kran som matas med 12mm rör sista metern och jag märker ingen skillnad om jag kopplar slangen på den kranen jämfört med utkastaren som matas med 15mm.

Nej, det har visserligen mycket att göra med hur lång sträckan är också. Jag tycker bara att det är så korkat tänkt av rörkrökaren. Varför inte fortsätta med 15 den sista biten? Jag tänker nog be honom att byta när kan kommer hit för att gör resten av jobbet i badrummet. Nu kan man ju ge sig fan på att upphängarna till 15 mm rör har en något annorlunda dimension så att inte de gamla borrhålen går att använda. Då är det ju bara att ge upp och köra på 12.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.