28 560 läst ·
13 svar
29k läst
13 svar
Läckande vattenkastare (FM Mattsson)
Hej,
Fick nu efter vintern problem med min frostsäkra FM Mattsson vattenkastare. Har öppnat och kollat men ser inget uppenbart fel och förstår inte riktigt vart felet kan ligga och vad jag bör byta/göra..
Vad som sker är:
* Stängd kran = stängd och inget sipprande vatten
* Öppnar jag lite fungerar det, kommer vatten och vattenutkastaren är "torr", likaså ok vid när vattnet stryps igen
men
* öppnar jag mycket börjar vatten sippra ut - som det ser ut - från täckbrickan mot väggen, en hel del vatten dessutom!
Så testade jag att helt ta bort insatsen ("stången" med kägla) och slår jag då på vattnet strömmar det rakt ut, utan att det sipprar ut något från baksidan av täckbrickan.
Som jag förstår är det väl ett helt rör från kranen på utsidan till kopplingen inomhus? Inomhus syns f.ö. inte ett spår av läckage eller annat.
Vad kan vara fel och varför blir det fel vid högre tryck och inte annars? Och vartifrån kommer vattnet som ser ut att komma ut bakom täckbrickan på utsidan?
Mycket tacksam för lite vägledning i frågan..!
Fick nu efter vintern problem med min frostsäkra FM Mattsson vattenkastare. Har öppnat och kollat men ser inget uppenbart fel och förstår inte riktigt vart felet kan ligga och vad jag bör byta/göra..
Vad som sker är:
* Stängd kran = stängd och inget sipprande vatten
* Öppnar jag lite fungerar det, kommer vatten och vattenutkastaren är "torr", likaså ok vid när vattnet stryps igen
men
* öppnar jag mycket börjar vatten sippra ut - som det ser ut - från täckbrickan mot väggen, en hel del vatten dessutom!
Så testade jag att helt ta bort insatsen ("stången" med kägla) och slår jag då på vattnet strömmar det rakt ut, utan att det sipprar ut något från baksidan av täckbrickan.
Som jag förstår är det väl ett helt rör från kranen på utsidan till kopplingen inomhus? Inomhus syns f.ö. inte ett spår av läckage eller annat.
Vad kan vara fel och varför blir det fel vid högre tryck och inte annars? Och vartifrån kommer vattnet som ser ut att komma ut bakom täckbrickan på utsidan?
Mycket tacksam för lite vägledning i frågan..!
Här har du beskrivning hur det ser ut.
http://www.fmmattsson.com/pdf/instr_04/FMM4290.pdf
http://www.fmmattsson.com/pdf/instr_04/FMM4290.pdf
"Vattenutkastaren är försedd med självdränerande överstycke. Varje gång vattnet stängs av dräneras det vatten ut som finns i vattenutkastarens rör, vilket gör att den inte fryser sönder även om snabb-koppling och slang är anslutna.Dr.L skrev:
Vid varje stängning rinner det alltså ut lite vatten på vattenutkastarens utsida."
Vad har i så fall frusit sönder?Dr.L skrev:
Är kranen stängd = inget läckage
Är kranen lite öppen = inget läckage
Är spindel med krankägla och kranöverdel borta (vattnet forsar fritt) = inget läckage
Det jag inte förstår är varför vattnet, när spindeln är monterad och vattenkranen lite mer öppnad, verkar krypa fram bakom "täckbrickan"? Hur kommer vattnet ut där och varför händer inte samma sak när spindeln är helt borta?
(Vattnet till utkastaren var f.ö avstängt från insidan under hela vintern, från det att första minusgraderna kom i höstas, alltså kan det varit en kort period där slangen fortfarande var påkopplad men just det ska ju utkastaren klara av att hantera?)
Du, jag jobbar som rörmockare så tack för informationen...dengroth skrev:"Vattenutkastaren är försedd med självdränerande överstycke. Varje gång vattnet stängs av dräneras det vatten ut som finns i vattenutkastarens rör, vilket gör att den inte fryser sönder även om snabb-koppling och slang är anslutna.
Vid varje stängning rinner det alltså ut lite vatten på vattenutkastarens utsida."
Men om man har ett munstycke med avstängning och glömmer stänga av utkastaren vilket folk gör, eftersom jag bytt ett par stycken självdränerande utomhuskastare i år..
Har den frusit så är det sällan det går att laga.
Ett problem är att en del drar åt kranen så in i ¤#¤% att de trycker loss innerkröken (alltså där käglan går mot godset) eller gör mos av käglan.
Detta gör de eftersom det "kommer vatten" ur kranen (ej slangen) och då tror en del att de ska dra åt ännu mer.
Mina två utkast är hela efter 30 graders kyla, fast det är ju Gustavsberg tror jag å andra sidan
Detta gör de eftersom det "kommer vatten" ur kranen (ej slangen) och då tror en del att de ska dra åt ännu mer.
Mina två utkast är hela efter 30 graders kyla, fast det är ju Gustavsberg tror jag å andra sidan
Om jag uppfattar dig rätt tror jag att jag hade samma problem förra året. Det visade det sig att "någon" dragit åt kranen så hårt att röret dragits ur käglan på insidan, utan att det för den skull blev läckage inomhus. Lossade muttern, tryckte in röret och drog år så funkade det fint igen. Fick tipset av FM Mattson, de har klockren telefonservice.
/UoC
/UoC
Ok, väl värt ett försök. Tackar för tipset!!UoC skrev:Om jag uppfattar dig rätt tror jag att jag hade samma problem förra året. Det visade det sig att "någon" dragit åt kranen så hårt att röret dragits ur käglan på insidan, utan att det för den skull blev läckage inomhus. Lossade muttern, tryckte in röret och drog år så funkade det fint igen. Fick tipset av FM Mattson, de har klockren telefonservice.
/UoC
Lyfter en gammal tråd..
Har en vattenutkastare som läcker som ett såll när den är helt stängd.. alltså trycksatt innifrån huset. Öppnar jag utkastaren fullt så håller den dock tätt, även fast den då även blir trycksatt iom en slangvinda som är ansluten
Väldigt irriterande då jag måste springa in i huset och stänga vattnet där. Har pillat isär utkastaren men kunde inte se något konstigt. Dock vet jag ju inte vad jag ska leta efter exakt.
Tips någon..?
Har en vattenutkastare som läcker som ett såll när den är helt stängd.. alltså trycksatt innifrån huset. Öppnar jag utkastaren fullt så håller den dock tätt, även fast den då även blir trycksatt iom en slangvinda som är ansluten
Väldigt irriterande då jag måste springa in i huset och stänga vattnet där. Har pillat isär utkastaren men kunde inte se något konstigt. Dock vet jag ju inte vad jag ska leta efter exakt.
Tips någon..?
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Jag vill inte skrämma dig för mycket nu.
Men jag bytte en vattenutkastare i år där det kom vatten bakom täckbrickan. Röret hade fryst sönder i väggen och det hade svält upp och fått en spricka. Så varje gång det använde den så läckte det ut vatten i väggen. Det läckte då i väggen och det sluta med att de fick byta panelen. Jag vet inte hur länge det hade varit sönder fryst. Den ju säkert ha varit det i något år eller två. Kan till lägga att den var självdränerande.
Jag säger inte att det är så i ditt fall men det kan vara så!
Men jag bytte en vattenutkastare i år där det kom vatten bakom täckbrickan. Röret hade fryst sönder i väggen och det hade svält upp och fått en spricka. Så varje gång det använde den så läckte det ut vatten i väggen. Det läckte då i väggen och det sluta med att de fick byta panelen. Jag vet inte hur länge det hade varit sönder fryst. Den ju säkert ha varit det i något år eller två. Kan till lägga att den var självdränerande.
Jag säger inte att det är så i ditt fall men det kan vara så!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden