4 949 läst · 13 svar
5k läst
13 svar
Ventilera Avloppet?
Vi har en stuga från 60-talet som vi gör om till permanentboende. Vi har byggt om badrummet men har börjat fundera om man behöver avloppsventilation.
Vi har inte något problem med att spola eller att de e dålig luft. Vi har just nu en tvåkammarbrunn. Men till sommaren så skall vi koppla in oss på kommunala avloppet.
Hur spelar det någon roll?
Om jag nu behöver ventilation hur skall jag då gå till väga?
Vi har inte något problem med att spola eller att de e dålig luft. Vi har just nu en tvåkammarbrunn. Men till sommaren så skall vi koppla in oss på kommunala avloppet.
Hur spelar det någon roll?
Om jag nu behöver ventilation hur skall jag då gå till väga?
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
vakum ventiler skall INTE användas
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
vid ett ett enskilt avlopp så luftas ju avloppet genom takventilen alltså luften sugs in genom luftningarna på bädden o genom slamavskiljarn o upp på taket
renoverarn skrev:
DEtta hänger jag inte med på. Dels skulle de ju ha kommunalt avlopp snart.
Men när man spolar så sugs det in luft vid takventilen/vakuumventilen och luften trycks ut vid bädden eller brunnen
Visst funkar det med en vakuumventil. Men som tidigare sagt, ha den där ni kan titta till den
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
visst så ska dom ha kommunalt snart ,,
men om det luftas ut genom bädden/brunnen så e det ju inte konstigt att det luktar i trädgården.
I en enskild avloppsanläggning behövs det syre för att det ska fungera o den ska ner i anläggningen ,om man då har öppen ventilation på taket så blir det en termisk fläkt ,alltså varm luft i huset stiger o drar med sej luft från bädd/tank upp =du får ner syre o minskar lukt runt avlopp ,detta fungerar inte om man har vakumventil
men om det luftas ut genom bädden/brunnen så e det ju inte konstigt att det luktar i trädgården.
I en enskild avloppsanläggning behövs det syre för att det ska fungera o den ska ner i anläggningen ,om man då har öppen ventilation på taket så blir det en termisk fläkt ,alltså varm luft i huset stiger o drar med sej luft från bädd/tank upp =du får ner syre o minskar lukt runt avlopp ,detta fungerar inte om man har vakumventil
Det spelar ingen roll om det är eget system eller anslutet mot kommunalt avlopp. Luftningsledningen har man för att undvika att tryckskillnader i nätet suger ur vattenlås etc. Detta är något som det är lagkrav på. BBR reglerar hur, var och varför man ska ha luftningsledningen.
Vakumventil, vet jag inte vad ni syftar på. Men om ni menar en automatisk avluftningsventil så är det korrekt att sådana får användas, men de gör inte att man slipper ha ett rör ut till det fria då BBR stipulerar att viss avluftning mot det fria måste göras.
En snabb konsultation med närmsta VVS-konsult ger er rätt konstruktion. I värsta fall låna boken Handboken Vatten och avlopp (Byggvägledning 10) på biblioteket så finns där exempel på hur det ska se ut.
Hittade en artikel ur AMA-nytt som beskriver fenomenet lite mer ingående än vad jag gjorde ovan: http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=169&Typ=AmaNytt
Vakumventil, vet jag inte vad ni syftar på. Men om ni menar en automatisk avluftningsventil så är det korrekt att sådana får användas, men de gör inte att man slipper ha ett rör ut till det fria då BBR stipulerar att viss avluftning mot det fria måste göras.
En snabb konsultation med närmsta VVS-konsult ger er rätt konstruktion. I värsta fall låna boken Handboken Vatten och avlopp (Byggvägledning 10) på biblioteket så finns där exempel på hur det ska se ut.
Hittade en artikel ur AMA-nytt som beskriver fenomenet lite mer ingående än vad jag gjorde ovan: http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=169&Typ=AmaNytt
Redigerat: