Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Län: Blekinge

Problem med Jetpump eller luft i sugledning?

Hej!

Jag installerade förra året ett Jet-Pump 30-T från Rinkabyrör för bevattning
    De fungerade perfekt förra året, sedan när det blev vinter så stängde jag av pumpen och tömde hela anläggningen på vatten.
    Dock har pumpen stått kvar i pumphuset där det garanterat varit minusgrader i vinter.
    Nu när jag skulle sätta igång denna pump så får jag inte något riktigt sug på den.
    Jag har försökt att fyll slangen en 3" 90m lång sugledning med vatten men det blir alltid luft kvar.
    Jag fyller pumphuset med vatten och stänger ventilen på utgången och sätter på pumpen.
    Direkt ökar trycket på utsidan och jag öppnar´ventilen på utgången. Efter en liten stund börjar det komma lite vatten men den kommer aldrig upp riktigt i tryck.
    Jag går och känner på sugledningen och märker på lite olika ställen att jag har luft kvar och detta ställer självklart till det.
    Jag hade dock inte detta bekymmer förra året när jag driftsatte pumpen då pumpen då galant sög ur luften.
    Bottenventilen är tät! Har tom tryck sugledningen med tryck från hydroforen med ca 2 bar och släppt trycket! efter 24h så är det fortfarande vatten kvar i sugledningen vilket tyder på att bottenventilen är tät och likadant skarvkopplingen på 50m.
    Men det är fortfarande luft kvar i sugledningen! Har förskt på många sätt att tömma slangen på luft men det är svårt.
    Kan det vara så att pumpen har gått sönder av kylan i vinter och däremd inte har samma kapacitet eller finns det något annnat jag har glömt?
    Har någon ett riktigt bra knep på att tömma luften på en 90 m lång sugledning som ligger på relativt flack mark?

Vore tacksam för snabbt svar...
    Mvh¨
    Anders

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Att lämna pumpen i minusgrader är väl ett sätt att döda den. Det kanske går att få ut allt vatten men det är inte lätt.

Ligger slangen ovanpå marken kan du låta den löpa i handen hela vägen och därmed få med dig luften mot pumpen och fylla på med vatten.

Protte

3.    länk #3
    Patrick Es avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

Du skriver att bottenventilen är tät, men är det så att den fastnat så att det inte sugs in något vatten?
    En Jetpump som "pumpar" luft har ett sörplande/gurglande läte, så du bör kunna avgöra av ljudet om den suger luft. Kan du koppla in en kort slang och prova att suga vatten från en hink eller tunna istället? Då kan du ju avgöra om pumpen är OK eller inte.

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Dalarna

Nu ska ni få höra hur man luftar en sugande pump, jag har läst alla möjliga varianter här från glada amatörer.
    Du stänger ventilen på ledningen ut från pumpen. Sen startar du pumpen med stängd avluftningsventil. Kör den ca 30 sekunder, sen slår du av den och öppnar luftskruven, du kommer då få ut luft, fyll på vatten. Stäng den sedan igen och starta pumpen, kör den lite längre denna gången, men känn på den så den inte blir varm. Sedan gör du samma procedur igen, stäng av osv.....
    Detta upprepar du tills det inte kommer mer luft via avluftningen.
    Då kan du starta pumpen och sakta öppna ventilen på ledningen ut ur pumpen.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen