Vi bor i ett hus från -38 i tre plan och har från tid till annan problem med avloppet. Ibland verkar det som om det bildas luft i avloppssystemet vilket gör att vattnet i avloppsbrunnen i källaren stiger och anär man spolar i toan i källaren stiger vattnet och drar sedan ut långsamt. Dessutom luktar det avlopp i samband med detta. När man ihärdigt spolat några gånger och spolat vatten i golvbrunnen så gurglar det till och vattnet drar ut som det ska. Och lukten försvinner. Problemet är att det kan gå månader mellan händelserna, nu senast har det hänt två gånger på två veckor, innan dess hände inget på ett år. Har vi problem med avluftningen eller har vi stopp i rören någonstans? Och varför så sporadiskt i sånt fall? Är det någon som har erfarenhet av liknande? Största delen av stammarna är nya, endast en liten del i källaren är gammalt gjutjärnsrör och från väggen ut till gatan är det inte heller bytt vad jag vet.

Troligen lite trögt i rören och kräver en generalspolning då och då.

Jodå mitt verkstadsavlopp är så.

Protte

Själv hade jag tagit fram spolslangen till högtryckstvätten och blåst på...

De flesta hus har en rensbrunn till avloppet strax utanför huset. OM du har det, kolla i den när det blir stopp - är den fylld så sitter det ett stopp "nedströms", utanför huset. Är den däremot tömd så har du ett stopp inne i huset (eller möjligen problem med avluftningen, men det är mindre sannolikt).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.