Nykomling
Medlem: Nov 2007
Län: Västra Götaland
Frågor kring anslutning av diskmaskin
Hej!
Jag skall installera en bänkdiskmaskin och undrar lite över vad jag har för möjligheter i min hyresrätt. Om du inte vill läsa alla detaljer, hoppa ner till sammanfattningen.
Det ser ut som att jag har diskmaskinsavstängning på min köksblandare men jag kan inte rubba den. Lite för stark som jag är vågar jag inte ta i mer, utan frågar er istället om det verkligen är en diskmaskinsavstängning som sitter där. Titta gärna på kortet jag bifogat.
Tanken är då att den avstängningen styr vattnet till det smala rör som går ifrån köksblandaren ner under diskbänken, som jag också tagit kort på. Den slutar med någon märklig slags koppling, som ser ut att vara både igenpluggad och mögelskadad.
Om jag skulle öppna denna koppling för att koppla in diskmaskinen där, undrar jag också om jag behöver stänga av vattnet för det ingreppet. Därför skickar jag med en bild på ett par skruvar som ser ut att kunna vara till för att strypa vattenflödet till köksblandaren.
Jag vill poängtera att jag inte har någon som helst koll på något som har med vatten eller andra slags ledningar att göra.
Sammanfattning av mina frågor
Utifrån bilden på kökblandaren, vet någon om den har diskmaskinsavstängning?
Det rör jag bifogat bild på, som går från köksblandaren ner under diskbänken och avslutas med en möglig, igenproppad koppling, är det till den jag kopplar diskmaskinen?
Är det vattenavstängningen som syns i form av de två skruvarna på de gula vattenledningarna?
Och slutligen, hur kan jag ta reda på om min bänkdiskmaskin behöver ha avloppet i nedförsbacke för att fungera? Måste alla bänkdiskmaskiner det?
Senior medlem
Medlem: Dec 2009
Län: stockholm
Den svarta plastkranen är diskmaskinsavstängningen.
Om du skruvar bort plastkranen kan du flytta en metallbricka mellan varm och kallvatten.
Dessutom, tror jag, har du anslutning till diskmaskinen på baksidan av kranen ovanför diskbänken, utmärkt för bänkdisk.
Men om du inte kan rubba plastkranen, är det nog bara att felanmäla...
Tillägg:
Du kan stänga av vattenet till köksblandaren på kulventilerna med de "två skruvarna"
Jag tror att du kan välja att ansluta diskmaskinen antingen under eller över diskbänken. Att kopplingen har ärgat tyder på att det har läckt vatten.
Nykomling
Medlem: Nov 2007
Län: Västra Götaland
Tack så hemskt mycket för ditt svar! Tyvärr får ingen slang plats bakom köksblandaren, men jag ska absolut felanmäla diskmaskinsavstängningen eftersom den inte går att rubba.