Posta svar
Nytt ämne
22:19 Behöver hjälp att välja fönster

Ämnesverktyg
2010-03-11, 14:31
Citera |  #1

MMR
Senior medlem

Aktiv: maj 2006
Inloggad
150 mm avloppsstam i hus från -20, gjutjärn eller betong?

Av VA-ritningarna från 1919 kan jag utläsa att det en bit in i vårt hus ligger 150 mm avloppsrör, denna del går altså från fördelningsbrunnen utanför huset för att efter ca 2 meter in i källargrunden övergå till 100 mm (4") gjutjärnsrör som i sin tur fögrenar sig till en golvbrunn och vidare bort i huset. Ritningen är i så dåligt skick att jag inte kan utläsa om det är betong eller gjutjärn. Vad chansar ni på? Alltid kul att ha lite koll på vad man kan förvänta sig innan man står där med bilmaskinen i högsta hugg.

Jag hade hoppats på att få loss rören i skarven 100-150mm för att där gå i med en gummimuff och sen vidare i huset med 110 mm PP, alternativt får jag gå in någonstans på 100-röret. Något annat att tänka på?
annons
2010-03-11, 14:56
Citera |  #2

Fullvärdig medlem

Aktiv: nov 2007
Län: Stockholm
Det brukar vara betong.
2010-03-11, 15:19
Citera |  #3

MMR
Senior medlem

Inloggad
Om det är betong och jag får loss rören i skarven, är det en sån här jag skall använda då? http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=484 + en förminskning 160 mm -> 110 mm.

Och som en följdfråga, om det nu skulle visa sig vara gjutjärn, vilken typ av övergång använder man då? (110 mm PP -> 150 mm gjutjärnsmuff)

Senast redigerad av MMR 2010-03-11 15:25.
2010-03-11, 19:15
Citera |  #4

Fullvärdig medlem

Aktiv: jul 2008
Län: Örebro
Jag kan rekomendera en sådan här istället: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=136
2010-03-17, 09:57
Citera |  #5

MMR
Senior medlem

Inloggad
Pratade med VA i kommunen idag och de kan heller inte tyda ritningarna men gissade på betong. Då kommer frågan igen om den övergång jag länkade till är korrekt?

Nyckelmossen, den du länkar till är väl för slätände mot slätände?
2010-03-17, 15:51
Citera |  #6

Senior medlem

Aktiv: jan 2007
Tycker du ska byta ut både betong och gjutjärn, dom har gjort sitt om dom är från 20-talet
2010-03-17, 16:12
Citera |  #7

MMR
Senior medlem

Inloggad
Tossegubbe skrev:
Tycker du ska byta ut både betong och gjutjärn, dom har gjort sitt om dom är från 20-talet
Jo jag byter så långt jag kan, allt som ligger nere i källargolvet innanför grundmuren skall bytas, men den delen som är 150mm och gissningsvis betong är den sträcka som ansluter till c-brunnen utanför huset, ser ut på ritningen som ca 1-1,5 meter inne i huset och lika mycket utanför.

Huset är ett gathus så att byta delen utanför grundmuren är inte aktuellt då det innebär att jag skall gräva upp kommunens trottoar. Jag kommer bila upp hela röret fram till grundmuren och byta där det går, men hittar jag en muff som jag får loss där skarven inne i huset ser ut att vara så kommer nog de sista metrarna få vara kvar. Har man tur kan det ju faktiskt finnas ytterligare en skarv precis vid grundmuren och då ansluter jag där istället och i en avlägsen framtid kan man kanske byta den sista biten från utsidan.
2010-03-17, 16:15
Citera |  #8

Senior medlem

Med lite tur så kan du trä i ett 110plaströr i det gamla betongröret och på så sätt eliminera det.. Lycka till

MMR skrev:
Jo jag byter så långt jag kan, allt som ligger nere i källargolvet innanför grundmuren skall bytas, men den delen som är 150mm och gissningsvis betong är den sträcka som ansluter till c-brunnen utanför huset, ser ut på ritningen som ca 1-1,5 meter inne i huset och lika mycket utanför.

Huset är ett gathus så att byta delen utanför grundmuren är inte aktuellt då det innebär att jag skall gräva upp kommunens trottoar. Jag kommer bila upp hela röret fram till grundmuren och byta där det går, men hittar jag en muff som jag får loss där skarven inne i huset ser ut att vara så kommer nog de sista metrarna få vara kvar. Har man tur kan det ju faktiskt finnas ytterligare en skarv precis vid grundmuren och då ansluter jag där istället och i en avlägsen framtid kan man kanske byta den sista biten från utsidan.
2010-03-17, 16:38
Citera |  #9

MMR
Senior medlem

Inloggad
Tossegubbe skrev:
Med lite tur så kan du trä i ett 110plaströr i det gamla betongröret och på så sätt eliminera det.. Lycka till
OK, om jag förstått dig rätt så istället för att ansluta ett nytt avloppsrör mot betongen "kant i kant" så kan jag kanske trä in ett 110 rör så jag hamnar utanför grundmuren? För när man anger 150mm på en ritning och om det nu är betong, så menar man väl alltid innermått.

Om det i framtiden blir aktuellt att gräva utanför så kan jag kanske knacka fram mitt plaströr. Det förutsätter ju dock att jag kan få tätt mellan rören, dvs någon gummipackning eller liknande.
2010-03-17, 18:12
Citera |  #10

Senior medlem

Såvitt jag förstår det på dig så går betongröret in till en brunn där det mynnar ut i avloppskulverten?
Isf kan du helt enkelt trä i nya plaströret i betongröret så att det mynnar ut i brunnen fast igenom betongröret om du förstår hur jag menar? Normalt skulle jag förespråka 160 PVC hela vägen men blir det 110 under resten av huset tjänar det inget till med ngt annat dom sista 2metrarna eller vad det nu handlar om, det blir normalt inga stopp i 110 heller och definitivt bätte än ett betongrör.

MMR skrev:
OK, om jag förstått dig rätt så istället för att ansluta ett nytt avloppsrör mot betongen "kant i kant" så kan jag kanske trä in ett 110 rör så jag hamnar utanför grundmuren? För när man anger 150mm på en ritning och om det nu är betong, så menar man väl alltid innermått.

Om det i framtiden blir aktuellt att gräva utanför så kan jag kanske knacka fram mitt plaströr. Det förutsätter ju dock att jag kan få tätt mellan rören, dvs någon gummipackning eller liknande.
2010-03-17, 19:35
Citera |  #11

MMR
Senior medlem

Inloggad
Det stämmer bra, ute i trottoaren, ca 0,5 meter från huset ligger brunnen (kallas c-brunn enligt ritningen) som tar vårt och grannfastighetens avlopp samt dränering/stuprör från båda fastigheterna, den i sin tur mynnar enligt ritningen också ut i en 150 ledning som ansluter till kulverten mitt ute i gatan

Kan jag skjuta in ett så långt rör, så att jag faktiskt ser det mynna ut i brunnen så skulle det kanske lösa mina problem enkelt. Angående att minska från 150 till 110 så har du nog rätt i att de två-tre metrarna rör ingen skillnad, skulle nästan kunna tro att innermåttet i de snart 90 år gamla rören är väsentligt mindre än 110 mm

Skall ringa till VA kontoret imorgon igen och se vad de tror om en sådan lösning.
Posta svar
Nytt ämne
22:19 Behöver hjälp att välja fönster

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Liknande ämnen
Ämne Skapades av Forum Svar Senaste inlägg
Hur skall jag göra med det vertikala röret på ny avloppsstam från WC på första plan? MMR Vatten & avlopp 7 2010-02-02 11:54
Byta avloppsstam eller dra nytt? Timi Vatten & avlopp 3 2008-01-15 22:29
Nya rör i gjutjärn eller plast? B6304S1 Vatten & avlopp 2 2007-12-08 17:20
byta toaanslutning från gjutjärn???? Robin_Andersson Vatten & avlopp 6 2007-10-18 14:03
Avlopp från dusch/badkar till gjutjärn Robert_Brink Vatten & avlopp 1 2007-08-30 20:47

Dela med andra
annons
LÄS OCKSÅ
annons

Till huset