Har ett problem som snart gör mig tokig. När det började bli kallt i december började det lukta illa från en en brunn i källaren (tvättstugan).Tänkte att det skulle bli bättre när tre-kammar brunnen blev tömd men märkte ej nån skillnad. Lukten kommer när nån har duschat eller när vattenfiltret backspolat, alltså när mycket vatten har passerat avloppet. Allt verkar vara ok ute vid trekammar brunnen, inloppsröret ligger ovanför ytan och t-röret ut till avskiljaren är inte tätt.
Alla brunnar i källaren(3st.) har jag tagit isär och rengjort/inspekterat,allt är helt och fint.Inga problem med stopp el. liknande, avluftningen är ok.
Ska nämna att hela avloppet är byggt ca.1990. Upplever t.o.m att det suger luft ner i brunnen när vatten låset är demonterat.
Kan kylan ha nåt med detta att göra eller bara en tillfällighet? Vad kan hända med rör osv. när det blir kallt?
Har bott här i 3år utan problem tidigare, detta är första vintern med lite kyla.
(Bor stax norr om GBG).
Vore tacksam för tips innan jag anlitar nån som kommer hit och tittar.

MVH.

Har du någon avloppsluftning? om du har en backventil istället för en öppen lösning (och den då möjligen sitter på vinden?) - så kan denna ha fryst i stängt läge. Detta skulle kunna ge de problem du beskriver...

/F

Min av luftning sitter ut genom väggen i badrummet på 2a våningen.Har bara varit uppe på en stege och inspekterat rent visuellt. Jag har inga problem när man spolar på toan, tex.baksug i dom andra men det kanske inte märks alla gånger?
Man kanske skulle köra ner en slang el. liknande och spola varmt vatten?
Det är bara ett rör som syns inget skydd över, kanske har frusit en bit in...?Röret mynnar nämligen ut mot öst och jag tycker det har varit vind från det hållet hela vintern.Får prova ikväll.

vattnet sugs ut där det är enklast, kanske genom golvbrunnen i ditt fall. Om du spolar i toan - försvinner vattnet i golvbrunnen då? Om så är fallet så har du sannolikt problem med avluftningen. Jag skulle vara lite försiktig att spola allt för stora mängder vatten i avluftningsröret - risken är att det fryser. Prova först att dra igenom ett rensband el. liknande. Kan ju vara stopp av andra anledningar, en fågel t.ex. :)

/F

Har inte kollat om vattnet försvinner el bubblar i brunnen när man spolar där uppe, ska prova ikväll. Testade att hälla i ett par spänner med vatten igår kväll och märkte att det "stänkt" ut lite vatten från den aktuella brunnen och även från nästa som finns i duschen bredvid. Kan ändå inte förstå varför det bara luktar från den ena brunnen bara, kanske för att den ligger "först" på ledningen??'

MVH

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.