4 678 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Använda avluftsröret som avloppsrör
Sida 1 av 3
Hej,
jag ska bygga på en våning och planerar ett badrum på plan två.
Givet att avluftningen är 110 mm rör, borde jag kunna använda den som avloppsstam för plan 2 och sen sätta en nya avluftning i slutet av stammen på plan 2? FInns det något speciellt att tänka på eller saker att se upp med?
Tack på förhand!
jag ska bygga på en våning och planerar ett badrum på plan två.
Givet att avluftningen är 110 mm rör, borde jag kunna använda den som avloppsstam för plan 2 och sen sätta en nya avluftning i slutet av stammen på plan 2? FInns det något speciellt att tänka på eller saker att se upp med?
Tack på förhand!
Det där är en myt. :@ Minst 1 cm lutning per meter är det enda som gäller. Det får alltså gärna vara 2 cm per meter eller 100 cm per meter. Helt lodrät funkar också bra.kamilenski skrev:
JAg orkade inte leta mer:tio_Pepe skrev:
http://www.viivilla.se/ovrig-interior/inreda-overvaningen--del-2-planering-avlopp-el-och-golv.aspx
Bygga avlopp
Innan du börjar med golvet bör avloppet vara klart. Det kan du i allmänhet bygga själv om inte förhållandena är för svåra. Först dimensionerna:
WC-stol - 110 mm rördiameter. Handfat - 50 mm rördiameter. Golvbrunn - 75 mm rördiameter.
Fogarna på rören måste smörjas innan du kan montera dem. Använd diskmedel med lite vatten i. Absolut inte fett eller olja.
Avloppet måste ha ett fall på max 1 cm per meter. Var vaksam, om du bygger många böjar, så att det inte blir bakfall någonstans, utan att det alltid lutar neråt.
WC-avloppet får ha en sista anslutningsböj på 90 - grader när man bygger med plaströr. Annars gällrt max 45 grader. Det blir gärna ett pusslande med 15-, 30- och 45 gradersböjar. När du handlar rör: se till att du får öppet köp och köp dubbelt så många böjar som du tror dig behöva i de olika vinklarna.
Kan bara säga att för ett tag sen fick jag riva golvet pga att vi hade ett fall på exakt 2.5cm / m!
SKITET ville inte ut! Så själv rekommenderar jag alla ett fall på 0.5cm/m. I alla fall på 110mm rör.
Det måste vara feltryck. I så fall kan man ju inte ha lodräta rör.kamilenski skrev:
Det måste ha berott på något annat.kamilenski skrev:
Lodrätta rör är helt ok. Likaså rör med stor fall. Men det gäller inte rör till WC! De "fasta" föremålen får inget att "glida" i. Speciellt idag då man använder snåla WC stolar. Därför ska man absolut inte ha för stora fall för att frakta toapapper +++. Har du stor fall på 110 röret, åker vattnet först. Resten kan fastna. Och detta är jag säker till 100%!tio_Pepe skrev:
Om detta tvistar de lärde ...
Fall på markavloppsrör
Stort fall på avloppsledning
Lutning på avloppsrör
Frågor om VA vid nybyggnation
Fall på markavloppsrör
Stort fall på avloppsledning
Lutning på avloppsrör
Frågor om VA vid nybyggnation
Redigerat:
Då skulle miljoner hus i dett land ha problem.kamilenski skrev:Lodrätta rör är helt ok. Likaså rör med stor fall. Men det gäller inte rör till WC! De "fasta" föremålen får inget att "glida" i. Speciellt idag då man använder snåla WC stolar. Därför ska man absolut inte ha för stora fall för att frakta toapapper +++. Har du stor fall på 110 röret, åker vattnet först. Resten kan fastna. Och detta är jag säker till 100%!
Typiskt ligger kommunens stamledning betydligt djupare än husets utgående avlopp.
Då skulle man tvingas dra avloppet som en slingrande serpentin fram till stamledningen för att undvika för kraftigt fall.
Så du menar på fullt allvar att om man har 1.5m höjdskillnad mellan husets avlopp och stamledningen som tex. ligger 30m bort så ska man dra ledningen med max 1cm/m fall och börja eller avsluta med ett lodrätt rör?
Jag antar att det kan göra skillnad om avloppsstammen även har "tillflöden" från handfat, dusch, köksavlopp etc, jämfört med om den enbart går till toalett? I det första fallet så kommer det ju en del annat vatten då och då som kan ta med sig eventuell skit som ligger kvar...