Fick hjälpa igång cirkulationspumpen i morse. Den har varit lite sådär i flera år, men går att få igång med en värmande hand (dask). Detta är dock första gången jag tvingats ta till skruvmejseln och snurra igång den.
Har någon erfarenhet av detta? Dvs hur akut kan det vara att byta den? Kan det helt enkelt bero på rostflagor i vattnet?
Gissar att rörfirmorna är ganska upptagna just nu...

Vilken typ av pump är det,om nyare installation finns kanske avstängning på var sida om pumpen,finns pumpar på jula både myson och mecc med två olika cc avstånd,kolla detta så kanske du kan byta själv annars om mer ovanlig pump och inga avstängningar måste du nog tappa systemet och kanske beställa pump från rinkaby eller kalla på vvsare ,lagren är nog vatten eller permanentsmorda så jag vet inte om det går att fixa annat än ny pump.

Beställ en ny pump på internet, men med returrätt.

Med lite tur kommer den hem innan den gamla lagt av.

Sedan är det bara att vänta, med lite tur är det varmt ute när du tar dig tid att byta pump.

Avstängning finns, men jag kan inte rubba dom, dvs jag vågar inte ta i, speciellt inte igår när det var -24 ute. Dessutom ser det ut som en djungel av adaptrar med 15 olika gängor... Jag är bra på att koppla sladdar, inte rör. Jag håller tummarna att pumpen håller till sommaren, annars får det bli en röris. Drar han sönder nånting så får han ju fixa det också!

Pumpen är märkt 230V så den kan inte vara alltför många årtionden gammal.

Det kom lite vatten från navet när jag lossade på täckbrickan. Är det normalt? Vattensmord?

Vattnet är allt annat än rent (rostbrunt), men vad jag förstår är det bättre att låta det vara än att byta vattnet? Det är ett öppet expansionskärl i huset.

• 026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De flesta cirkulationspumpar brukar becka igen efter några år med nedsatt pumpförmåga som följd. Så länge pumpen snurrar finns det hopp. Skruva loss motordelen sitter med fyra insexskruv och gör ren skovelhjulet det är i regel det som tätnar pumpen tar in vattnet i centrum på hjulet och sedan slungas vattnet vidare av centrifugalkraften. Ta en ståltråd och peta rent samtidigt som du sköljer skovelhjulet under rinnande vatten. Själva pumphuset kan man ta ett papper och torka rent. Det är alltid bra att ha en cirkulationspump i reserv. Smörj gärna in anslutningarna med fett på pumpen innan montering.

• Haha
Christer G.V.
  • Laddar…
Tack för tipset.
Jag kan också rapportera att det inte var så akut. Pumpen har gått klockrent de senaste två åren :)

Hehe, en gammal tråd som har återuppstått från de döda :) Gamla pumpar kan kärva ibland utan att det är något akut. På vissa pumpar kan det vara kondingen som jäklas, så den inte orkar igång själv, men sånt har du ju koll på.

En gammal tråd men en bra påminnelse om att montera kulventiler på varje sida om allt som kan gå sönder.

...och att motionera ventilen då och då...våra motstår all den kraft mina skrytsamma muskel presterar :blushing:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.