1 856 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Borrad brunn eller Rörspetsbrunn?
Jag kommer snart ordna vatten till nya tomten. Mitt ute på landet och inga hus eller annat på flera hundra meter. En granne har en enkel grävd rörspets till sin ladugård för ca 10.000kr några hundra meter bort i liknande mark som vid min tomt. Inga problem och okej vatten....till djur......
Men jag känner att det känns bäst med ett borrat hål man kan lita på och en bra kvalitet på vatten för jag är kinkig på gott vatten. Rörspets känns lite osäkert och jag tror kvaliten varierar mycket mer när det är så ytligt i backen.
Ligger det något i mitt resonemang?
Det handlar ju om pengar också 10.000kr för rörspets vs 50.000 eller nått för borrat
Men jag känner att det känns bäst med ett borrat hål man kan lita på och en bra kvalitet på vatten för jag är kinkig på gott vatten. Rörspets känns lite osäkert och jag tror kvaliten varierar mycket mer när det är så ytligt i backen.
Ligger det något i mitt resonemang?
Det handlar ju om pengar också 10.000kr för rörspets vs 50.000 eller nått för borrat
Kolla med lokala brunnsborrare, de har ofta kunskap om bergrunden i området och om det är lönt att borra. På vissa håll i landet så blir man ju tvungen till vattenrening även med en djupborra som ger rikligt med vatten. Det kan bli kostsamt om du förutom borran skall sätta ett Göingefilter eller dylikt. (råkade själv ut för detta vid en sommarstuga i Sörmland, järnfällning samt humus som trängde ner i sprickor i berget och missfärgar och smaksätter vattnet. Filtret löser detta men räkna med 30000 till för en bra anläggning isf)
Tack. Jo de har ju bäst kunskap vill bara inte råka ut för någon som säger det som de tjänar bäst på att göra.Gaffe skrev:Kolla med lokala brunnsborrare, de har ofta kunskap om bergrunden i området och om det är lönt att borra. På vissa håll i landet så blir man ju tvungen till vattenrening även med en djupborra som ger rikligt med vatten. Det kan bli kostsamt om du förutom borran skall sätta ett Göingefilter eller dylikt. (råkade själv ut för detta vid en sommarstuga i Sörmland, järnfällning samt humus som trängde ner i sprickor i berget och missfärgar och smaksätter vattnet. Filtret löser detta men räkna med 30000 till för en bra anläggning isf)
Klicka här för att svara