Hejsan!

Finns det nån som har erfarenhet av surt vatten och åtgärder mot detta ?
Fick en offert av ett vattenreningsföretag på 9500kr för att fixa detta, är det
någon som vet om det är billigt eller dyrt ? Inväntar mer offerter från andra
företag just nu men tänkte höra vad ni gjort med för surt vatten !

MVH

hur surt är det?
Vi hade vatten med pH 5,5 och mycket järn i. Hade enbart järnfilter för att behålla tvätten vitt. Vattnet var mycket mjukt och smaken helt OK.
Om man höjer vattens pH (till mindre surt) blir det ofta hårdare .... vill du höja hårdheten på köpet?
Vi gjorde ingenting mot surheten vid 5,5pH.
gaia

Vi hade 6.5 i ph i vattnet och kakel blir lätt grönt , nån mer som har några tips ?

Anser absolut att ni bör fixa detta. Det gröna är koppar som fälls bort från era rör o kopplingar och kommer att sluta med läckage.

Jag har sen länge (70/80-talet) en vattenreningsgrej som ser ut som en torped, med någon massa i. Torpeden sköter sig själv, jag bara kollar och fyller vid behov på massan någon gång om året (fritidshusförbrukning). Innan torpeden köptes blev det grönt i tvättställ och till och med i håret, men det är inga problem nu. Torpeden och massan kommer från Callidus i Kållered, men jag vet inte vad installationen kostade..

Vi har pH på 6,5 och har också fått offerter på filter i klassen 9,5 tkr -20 tkr beroende på grad av automatik. Av en händelse så hittade jag http://www.winnerhaga.se/ och det är den lösningen (Aquabra 150/300) jag kommer välja. Priset ligger på ungefär 4500 har jag för mig.

kroken skrev:
Anser absolut att ni bör fixa detta. Det gröna är koppar som fälls bort från era rör o kopplingar och kommer att sluta med läckage.
Hej igen !
Klart vi ska fixa det men bra och kolla runt lite bland erfaret folk d^_^b

Höjde pH på mitt vatten från 6 till 8, hade problem med grönfärgade avlagringar i duschen och runt rörkopplingar.

Jag köpte filtret Alfa AM07 från Vattenteknik AB, inga problem och montera själv.

Kan tipsa om mätpapper för pH som finns på apoteket, drygt 100 kr för en ask med 100
papper.

Görs av Merck och kallas pH-indicator strips.

mexitegel skrev:
Vi har pH på 6,5 och har också fått offerter på filter i klassen 9,5 tkr -20 tkr beroende på grad av automatik. Av en händelse så hittade jag [länk] och det är den lösningen (Aquabra 150/300) jag kommer välja. Priset ligger på ungefär 4500 har jag för mig.

Fått dit det?
Resultat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.