Hej!

Jag har flera problem med mitt avlopp. Det är ett fritidshus, byggt 1977, en Västkuststuga. Toalettstolen är ansluten till en septitank och resten av avloppet går till en gemensam anläggning.

Problemet är att det verkar vara tryckproblem i avloppet. Så fort det blir mycket vatten i diskho, handfat, eller avloppet till en vattenreningsanläggning (den ska spolas då och då, och har alltså eget avlopp) blir det stopp. Lättar man lite och släpper in luft, eller pumpar med sugplopp rinner det ner med full fart. Annars står det och "gurglar" ibland upp till 40 minuter eller mer. Det blir lätt översvämning (trol. pga. detta) vid vattenreningen.

Avloppen tycks leva ett eget, men gemensamt liv, om ni förstår hur jag menar.

Dessutom har toalettstolen börjat gurgla vid dusch. Det ska väl inte vara någon förbindelse mellan toa och vanligt avlopp? Dessutom verkar septitanken vara full "ibland" men sedan efter lite pillrande fungerar det som vanligt.

Jag tror att problemet har med avluftning att göra. Finns det alltid en sådan, och kan den vara gemensam för avlopp och toalett? Rör ut genom taket finns, men bara ett.

Om någon vet vad som kan vara fel vore jag mycket tacksam!

MVH

Hans

Kanske gemensam avluftning via T rör mellen toa och övrigt avlopp ska inte vara så, man hade gjort så i min stuga så att vatten från övrigt avlopp ibland flödade över i septiktanken,tur att allt var vitt arbete så vvsaren fick bekosta upptag av hål i badrumsgolvet och via fiberoptik fixa felet med en gummibussning så att inte det rann över i septiktanken.
Kanske Du ska kolla om det är så i ditt fall!

Nu är det rörmokare på gång. Tror det är samma problem som i ditt fall, eller jag hoppas, eftersom tanken fylls fortare och fortare. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.