D
Tidigt i våras upptäckte jag att min kommun hade överdebiterat den fasta VA-avgiften för år 2008. Jag kom fram till att detta berodde på att 2008 var ett skottår, debiteringssytemet debiterar per dag och de tog betalt för 366 dagar men årsavgiften delas bara med 365 när de räknar ut dagsavgiften (så alla kunder betalar 366/365-delars årsavgift).

Detta är ett rent fel i datasystemet levererat av Å-data. Det är inga enorma summor det handlar om ju, men eftersom jag påtalade detta för min kommunik i mars, så är jag lite irriterad över att de ännu inte har gjort något för att räkna av överdebiteringen mot nya fakturor som de har skickat ett flertal gånger.

Å-data är leverantörer till många kommuner t.ex. Arboga, Boden, Forshaga, Gällivare, Haparanda, Kramfors, Kungsör, Köping, Landskrona, Ljusdal, Nordanstig, Ovanåker, Robertsfors, Sala, Suruhammar, Strömsund, Tanum och Vindeln. Vet inte exakt vilka som har deras VA-system.

Å-data säger att de har skickat ut meddelande till sina kunder om detta, men eftersom jag fortfarande inte har fått någon korrigering i min kommun, så antar jag att det förekommer på andra ställen att de inte har korrigerat också.

Struntsummor (ca 10:-för min del). Bara irriterad över att de inte har skött korrigeringen snabbt och smidigt... För kommunerna handlar det ju dock om tiotusentals/hundratusentals kronor som de har överdebiterat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.