3 303 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
med risk för att bli utskrattad......
hej alla. :=) jag grejsar själv med min brunn o bottenventil,, det är jag som skrivit in här med "akut problem bottenventil". längre ner här i forumet. jag är som sagt rätt "grön" vad gäller rörmokeri och fattar ärligt talat inte hur systemet e uppbyggt när man ska få vatten. jag undrar nu om jag tänker rätt vad gäller vattenpumpar, hydrofon etc... ? är det så här att: vattepumpen är det som är själva motorn och driver upp vattnet. hydrofon kopplad till vattenpump, och hydrofon ska vara luftfylld för att kunna ha tryck för att kunna få upp vattnet? ingen luft=inget tryck=inget vatten? och då kör bara vattenpumpen hela tiden? bottenventilen då? den e väl enbart till för att ta bort allt "gojs" så det inte följer med vattnet in, o sätter stopp i vattenpump o hydrofon? samt o ha rent vatten förstås.... om den är igenslammad, så suger alltså systemet enbart luft? ni kanske skrattar nu,,, och då får jag väl bjuda på det o skylla på att ja e tjej...
men just nu känner jag att jag behöver en liten lektion i hur allt fungera, då jag i princip blivit piskad o fixa mitt själv då rörmokare ej vill/hinner. :eek: så.... kan nån va snäll o förklara hur allt e uppbyggt? jag har vattepump o hydrofon i källare. och givetvis bottenventil i brunn. jag har ej någon elektrisk dränk pump i brunn.... tack på förhand om ja nu får några svar... 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Pumpen "lyfter" upp vattnet och skapar det tryck vi vill ha i kranen
Hydroforen (inte hydrofon som är en undervattensmikrofon) ska vara halvfylld med luft och fungerar som buffert/magasin för vatten då pumpen har för hög kapacitet för lite snålspolande i kranarna. pumpen trycker in vatten i hydroforen och luften trycker det ut till kranarna. Luften fungerar som en fjäder.
Backventilen/bottenventilen ser till att vattnet inte rinner tillbaka ner i brunnen när pumpen stannar.
Tryckströmbrytaren har du inte oroat dig för men den känner av trycket i hydroforen och startar och stoppar motorn till pumpen.
Protte
Hydroforen (inte hydrofon som är en undervattensmikrofon) ska vara halvfylld med luft och fungerar som buffert/magasin för vatten då pumpen har för hög kapacitet för lite snålspolande i kranarna. pumpen trycker in vatten i hydroforen och luften trycker det ut till kranarna. Luften fungerar som en fjäder.
Backventilen/bottenventilen ser till att vattnet inte rinner tillbaka ner i brunnen när pumpen stannar.
Tryckströmbrytaren har du inte oroat dig för men den känner av trycket i hydroforen och startar och stoppar motorn till pumpen.
Protte
hej protte! tack för svar. hahhaha heter det inte hydrofon??tjaaa där ser man,,, alltid lär man sig nåt. ja skrattar ju själv åt min okunskap.
bottenventilen,,, om den e igenslammad,, då innebär det alltså att den trycker tillbaka vattnet i brunn igen då? eller e jag ute o seglar??
tryckströmbrytare??? fins de nåt sånt mee? :eek: har en känsla av att ja hört nåt sånt innan,,, men var sitter den någonstans? o kan den paja? o vad händer då? går vattenpumpen konstant då?? eller suger de ej upp vatten? sitter den på vattenpumpen överhuvudtage? eller sitter den i hydrofor? är det den som man kan öka trycket på den mätaren, hur mkt tryck man vill ha? ja har hela tiden haft ca 3 i tryck. fyyy vad jag frågar,, men måste de så jag får lite "hum" om allt o vad ja pysslar med nu. just nu känns de som ja bara sitter med en massa mojänger, o rör o muttrar o gud vet vad.......
tryckströmbrytare??? fins de nåt sånt mee? :eek: har en känsla av att ja hört nåt sånt innan,,, men var sitter den någonstans? o kan den paja? o vad händer då? går vattenpumpen konstant då?? eller suger de ej upp vatten? sitter den på vattenpumpen överhuvudtage? eller sitter den i hydrofor? är det den som man kan öka trycket på den mätaren, hur mkt tryck man vill ha? ja har hela tiden haft ca 3 i tryck. fyyy vad jag frågar,, men måste de så jag får lite "hum" om allt o vad ja pysslar med nu. just nu känns de som ja bara sitter med en massa mojänger, o rör o muttrar o gud vet vad.......
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är det slam i bottenventilen så kan den fastna i öppet läge och då sjunker trycket direkt när pumpen stannar. Öppnar den inte så är den tät och då kommer inget vatten.
Tryckströmbrytare: sitter på ett vattenrör med 2 sladdar. Startar och stoppar motorn till pumpen. Är den trasig så startar och stoppar inte motorn som den ska. Tryckströmbrytaren fixar till trycket runt 3 (bar), det är lagom.
Protte
Tryckströmbrytare: sitter på ett vattenrör med 2 sladdar. Startar och stoppar motorn till pumpen. Är den trasig så startar och stoppar inte motorn som den ska. Tryckströmbrytaren fixar till trycket runt 3 (bar), det är lagom.
Protte
okej. tack för det. min pump gick o gick,, av o på, och av o på.. o inget vatten kom. trycket verkade hålla sig konstant ändå på mätaren. däremot när man spola ur kranarna, så sjönk trycket, och de kom aldrig upp ngt tryck igen därefter. men ja har även för mig att de då sjönk samtidigt som pump stannade......
ja ska rusa ner o kolla efter den där tryckströmbrytaren.
tack för hjälpen, liiite klokare blev ja nog.
ja ska rusa ner o kolla efter den där tryckströmbrytaren.
tack för hjälpen, liiite klokare blev ja nog.
Svar till yllwa
Om nu pumpen alltid slår till så fort någon vattenkran på trycksidan öppnas...
betyder det att hydrofor / trycktanken är nära helt fyld med vatten!!
Nära ingen luft att trycka ihop vilket betyder att trycket faller mycket snabt och pumpen startar o stannar med korta intervaller allt i takt med trycket är uppe o faller.
Om nu pumpen går och trycket tar lång tid att komma upp trots att inget vatten tas ur anläggningen..
Kan bero på lite olika orsaker....
1 / Pumpens kapacitet minskar med ökat tryck och nära noll vid pumpens maxtryck.
2 / Sughöjden påverkar också pumpems kapacitet / vattenmängd ned till max sug höjd mellan vatten nivå i brunnen och till pumpen som vid enkelrör kan vara max 7 - 9 meter lite beroende på pumpens maximala sug data.
3 / Ejetorn kan räknas som en dränkbarpump som drivs med tryckt vatten i från en pump med två rörs system.
Denna kan förses med 9 till 10 meter slang under ejektorn, detta för att luft inte ska kunna sugas in i systemet, då även här är naturens lag 7 - 9 meter maximal sughöjd i enkelt rör.
4 / Bottenventil igensatta rör kan också sänka vatten vattenflödet som orsakar långa gångtider för pumpen att uppnå det önskade trycket.
5 / Trasig / otät botten/backventil får trycket att falla fort eller sakta beroende på hur otät bottenventilen är...när pumen stannar och trycket faller utan att något vatten förbrukas på trycksidan.
Om nu pumpen alltid slår till så fort någon vattenkran på trycksidan öppnas...
betyder det att hydrofor / trycktanken är nära helt fyld med vatten!!
Nära ingen luft att trycka ihop vilket betyder att trycket faller mycket snabt och pumpen startar o stannar med korta intervaller allt i takt med trycket är uppe o faller.
Om nu pumpen går och trycket tar lång tid att komma upp trots att inget vatten tas ur anläggningen..
Kan bero på lite olika orsaker....
1 / Pumpens kapacitet minskar med ökat tryck och nära noll vid pumpens maxtryck.
2 / Sughöjden påverkar också pumpems kapacitet / vattenmängd ned till max sug höjd mellan vatten nivå i brunnen och till pumpen som vid enkelrör kan vara max 7 - 9 meter lite beroende på pumpens maximala sug data.
3 / Ejetorn kan räknas som en dränkbarpump som drivs med tryckt vatten i från en pump med två rörs system.
Denna kan förses med 9 till 10 meter slang under ejektorn, detta för att luft inte ska kunna sugas in i systemet, då även här är naturens lag 7 - 9 meter maximal sughöjd i enkelt rör.
4 / Bottenventil igensatta rör kan också sänka vatten vattenflödet som orsakar långa gångtider för pumpen att uppnå det önskade trycket.
5 / Trasig / otät botten/backventil får trycket att falla fort eller sakta beroende på hur otät bottenventilen är...när pumen stannar och trycket faller utan att något vatten förbrukas på trycksidan.
Redigerat:
Klicka här för att svara