Vill installera djupbrunnspump till torpet.
Problemet är att huset står direkt på berget. Det är bara 20-30 cm ner till bergrunden.
Avstånd från borrhål till hus är 5 meter och hålet är 32 meter djupt.
Det sägs att man kan ha en värmekabel i röret för att undvika frysning vintertid.

Men vilken typ av kabel är detta och hur dyr är den?
Kan man installera själv eller är det en installation som måste göras av elektriker?

Kopplingen till pumpen måste ju nu sitta där röret kommer upp.
Ska värmekabeln då gå en bit nedåt i röret för att hindra frysning där?
Hur långt ned?

Övriga tips mottages tacksamt.

Hej,
det finns två varianter du kan använda:
1. Färdigisolerad slang med inbyggd värmekabel. t ex Eigerflex som Rinkaby rör säljer.
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=540

2. Slang med värmekabel som dras inuti slangen.

I alt 1 kan du lägga slangen direkt på marken i princip. I alt 2 kan du behöva isolera den beroende på hur djup den ska grävas ned. Detta kan göras på olika sätt.

Du behöver ingen värmekabel i själva borrhålet. OBS beroende på hur anslutningen görs till fodringen av borrhålet är det i vissa fall svårt att använda en slang med inbyggd värmekabel.

Kolla sid 29 i Rinkaby rörs katalog. Där finns en bra bild. Katalogen finns som flash att ladda ned på deras hemsida.

Redigerat:
Hej och tack för utförligt svar

Så du menar att jag kan använda den med inbyggd värmekabel fram till anslutningen till röret som ju måste göras lika nära markytan som röret ligger eftersom berget hindrar anslutning längre ner.

Men är det inte risk för att det fryser i slangen som går ned i hålet ända ned till en halvmeter från markytan? För kabeln värmer ju bara upp den del som ligger i marken. Efter 'knycken' och ned i hålet kan det ju bli lika kallt som i marken intill. Eller varför behövs ingen kabel en bit ned i hålet?

Bygg en liten isolerad huv över borrhålet så minskar frysrisken. Du måste hur som helst ha ett skydd över hålet så inte skräp ramlar ner.

En utanpåliggande värmekabel går ju att tejpa fast på slangen en bit ner i hålet.

Protte

Jag hade tänkt bygga ett lite 'hus' över hålet så det ser lite hemtrevligare ut än bara en betongring.
Kan ju passa på att isolera 'huset' rejält. Det kanske räcker?

Hej.

Jag lånar tråden för en följdfråga:

Vem är det som installerar värmekabeln?
-Rörmokare, brunnsborrare (som installerade hydroforen, slangarna m.m.) eller elektriker?
(Jag har en utanpåliggande värmekabel idag, med manuell på/avslagning och ska ha den i röret med termostat...)

Det brukar variera lite, men det är ett behörighets krävande arbete så ofta är det ett samarbete mellan elektriker och rörmokare eller borrare

Nu vet jag vad slang med färdigmonterad kabel kostar (dyr).

Men vad kostar bara kabeln per meter om man vill dra den själv?

Det känns mer flexibelt eftersom man då kan låta kabeln gå ned en bit i hålet. Dessutom kan det ju bli lite lurigt att få exakt längd på slangen in i huset. Borde ju vara billiagre och enklare att få till kopplingar och rätt längd om kabeln är fristående från slangen.

Jag har en värmekabel liggandes (trodde avloppet frös men det var bakfall) som är till salu, självreglerande. Tror den aktiva delen är 10 m (lägg den dubbelt) och 15 m anslutningskabel (kallkabel).

Protte

36-3471 hos Clas Ohlson så vet du priset :)

Tackar!
Ser ut som Frostguard löser alla problem.
Vanlig stickpropp och dessutom 10 meter lång som ju gör att den räcker hela vägen + en bit ned i hålet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.