Jag har dragit utanpåliggande rör längs taket till en duschblandare. För att slippa korsa rören på något synligt ställe har satt kallvattenröret överst (dragningen kommer in från vänster i förhållande till blandaren). Hoppas att det inte blir för mycket kondens...

Där vattnet kommer in i badrummet (vid golvet) sitter dock rören rätt d v s kallvattnet är underst. Jag måste alltså korsa rören någonstans. Det finns möjlighet att göra detta under kommoden till handfatet men frågan är hur man gör på bästa sätt?

Grundproblemet verkar vara att få ut det utanpåliggande röret tillräckligt långt från väggen så att det blir en "planskild korsning". Ett vanligt sätt att göra detta verkar vara i sambande med en 90-graders sväng på rören. Då kan det rör som har ytterkurva svänga för tidigt och passera över det andra röret. Om jag ska göra så måste det dock bli en synlig korsning eftersom det endast är raksträcka under kommoden.

Har funderat på ett par olika alternativ:

- Bocka till en X-korsning d v s det ena röret bockas så att det kan passera utanför det andra. Det blir 6 bockar på det röret (om jag räknat rätt) och de måste dessutom ligga i tät följd om det ska få plats på den sträcka som är tillgänglig. Lite osäker på om jag kan få till detta på ett bra sätt. Min rörbockare ger en ytterradie på 60 mm. Det rör som är närmast väggen kräver ju endast två bockar så det är nog inget problem.

- Använda sig av 90graders-kopplingar för att få ut det det utanpåliggande röret. Det blir många kopplingar och skarvar men detta går att få till på en kort sträcka.

- En blandning av de två föregående: Endast 2 st 90-gradare och sedan en bockad "bygel" som kan passera över det undre röret. P g a bockningsradien kommer bygeln att gå långt ut från väggen så det ser nog rätt konstigt ut i fall någon skulle kasta en blick under kommoden.

Det känns som om detta borde gå att lösa på något enklare sätt. Någon som har något bra tips?

Tack för tipset -MH-, ett sånt har jag och det funkar ju bra när två rör ska korsa varandra vinkelrätt. Här är det dock två parallella rör.

Jag löste till slut detta genom att göra enligt det första alternativet. Det blev inte direkt snyggt, men det döljs som sagt av kommoden. Genom att bocka till rören slapp jag också ytterligare skarvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.