Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Feb 2005
    Län: Sörmland

Offert från borrfirmor (vattenbrunn)

Hej!

Jag har tagit in offerter på att borra en vattenbrunn. Det är tre firmor; BGE, Brunnsborrarna (BB) i Sörmland och Lebam.

Alla har borrdiameter 140mm

De har specat lite olika. Men räknar jag på maxdjup 100m hamnar BGE och BB på runt 60kkr för brunn och installation av pump och 60l hydropress.

Lebam vill ha 45kkr fast pris oavsett borrdjup.

Lebam har Grundfos SQ 1-fas pump (Han säger att den är nyare och bättre än 3-fasarna)
    BB har Grundfos SP 3-fas pump
    BGE har inte specificerat pump, men deras kundtjänst pratade om nån "Gold" pump. Någon som vet vad det är?

BGE har bäst garanti, inklusive sötvattengaranti där de påstår att de inte tar betalt för borrningen om 1) de inte kan uppnå garantivolymen (3000l/dygn) eller om det är salt i vattnet. De tar dock betalt för förbättringsåtgärder. Maxpris enligt offert är ca 67kkr

För alla tillkommer grävning och elektriker. BGE kan bistå med det mot kostnad, dock har de inte sagt hur mycket.

Någon som har erfarenhet av sånt här?
    Senast redigerad av andewid 2009-07-13 19:14 Anledning: Fel pris på BGE

2.    länk #2
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

Trefas pump är bra men jag tycker inte det är ett måste. Pumpen drar heller inte särskilt mycket.

Ska man liks köpa nytt så tycker jag grundfos är ett måste däremot. Trots allt ska pumparna hålla väldigt länge om det vill sig väl.

3.    länk #3

BGE har delat upp sin offert i två delar. Ena delen är borrning på 38000kr ner till 100m (250kr meter) Sen 22000 för pumpinstallationen med okänt märke Kan ju höra med dom om de skulle byta till Grundfos pump.

4.    länk #4
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

Med tanke på hur mycket en pump kostar i jämförelse med resten så ser jag det som värt att satsa på en riktig pump från början.

I övrigt vet jag inte så mycket, min pump har vart nere i hålet i typ 30 år

5.    länk #5

Hur viktigt/mycket ska jag värdera BGE's garanti? De säger att de inte tar något betalt alls om de inte kan uppfylla mängdvillkoret eller om det är för mycket salt/klorid i vattnet.

Inte för att det är ett saltvattenbenäget område, men ändå. Känns ju jobbigt att borra och lägga ut massa pengar och sen stå utan drickbart vatten.

Lebam's offert verkar ju annars onekligen billigast. Fast pris med installation och borrning. Jag behöver bara se till att vattenslang och elektriker finns.

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

En saltvattengaranti låter inte så dumt. Faktum är att, precis som du skriver, så innebär för mkt salt i vattnet att det är odrickbart. dock finns det en flytande skala där salthaltigt vatten inte smakar salt (och är drickbart) upp till en viss gräns. Och är det så att det inte finns relikt(salt) vatten i området så är ju garantin inte så mkt värd.

jag skulle definitivt höra med den tredje brunnsborraren igen, Lebam. Be dem specificera ingående delar i offerten, likaså pump, hydrofor/hydropress mm. I en del offerter så ingår elkabel ner i brunnshålet till pumpen (kan ju bli uppåt 100m) i andras offerter ingår det inte (kabeln kostar ju en del pengar).

Vad ingår för övrigt? Motorskydd? Elkabel fram till huset? Vattenrör fram till huset? Färdig installation att ta i drift? Var skall hydroforen/hydropressen placeras?

7.    länk #7

Enligt flera brunnsborrare är det inte så troligt med salt här, iaf inte enligt deras erfarenheter. Lebam inkluderar allt i sitt pris, inklusive pump, hydropress, slangar, kablar ner i hålet, vattenprover, och installation. Jag behöver bara dra fram el och vattenslang från huset. Priset är ett fast pris, så det ökar inte om de skulle behöva borra ner till 120m eller så. Men de förslår att trycka borrhålet vid runt 70-80m om det inte finns tillräckligt med vatten, istället för att borra djupare först. Detta för att minimera risk för relikt/salt vatten.

De kan dessutom borra under min semester vilket är en fördel för mig.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen