Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    pilizs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2003
    Län: Enköping
    Blogginlägg: 66

fjärrvärme frågor

hejsan
    vi har byggt ett nytt hus och har då kopplat in fjärrvärme. ska ju vara så bra...

MEN, vi upplever nu följande saker:
    1. I tvättstugan där hela fjärrvärmeanläggning finns blir det väldigt varmt. Ca 30 grader... Hela anläggning av rör mm är "öppen" så vi har inte stängt igen detta. Ska det bli så här varmt av bara själva installationen av rör mm?
    - Om man stänger igen/bygger en öppningsbar vägg eller likn skulle det då bli för varmt där inne?
    - eller kan man då samtidigt kanske öppna upp en ventil som tar ut värmen?

2. Dålig fart på varmvattnet? Vi finner det som så att när man duschar så blir det nästan aldrig varmt. Ibland är det iskalt, sen kommer det en dusch av varmvatten o så håller det på. Är det bara en inställning på fjärrvärmen eller kan det vara något annat fel?

Har inte kontaktat fjärrvärmeleverantören ännu.
    Och inte heller rörisen...

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Sep 2007
    Län: dalarnas

Jag har ingen aning på dina problem men mina svärföräldrar har också fjärrvärme och det jag retat mig på är att varmvattnet kommer och går som du säger. Helt plötsligt blir man nästan skollad när man duschar för att sedan bli ganska kallt. Dom har dock inte varmt där anläggningen är som du beskriver. Varmvattnet borde ju bara vara inställningsfel kan jag hoppas. Annars är det ju världelöst. Men då många är nöjda så måste det gå att justera in.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: Östergötland

Så ska det inte vara. Själva anläggningen ger inte mycket värme. Ska inte ge några 30 grader i rummet. Och varmvattnet ska hålla samma temperatur hela tiden. Så ta kontakt med leverantören så dom får kolla upp anläggningen. Nåt verkar vara galet.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2005

hejsan
    vi har byggt ett nytt hus och har då kopplat in fjärrvärme. ska ju vara så bra...

MEN, vi upplever nu följande saker:
    1. I tvättstugan där hela fjärrvärmeanläggning finns blir det väldigt varmt. Ca 30 grader... Hela anläggning av rör mm är "öppen" så vi har inte stängt igen detta.
    Är installationen klar? Jag menar att det kanske måhända återstår isolering av inkommande rör till värmeväxlaren. Hos mig dröjde det några veckor innan det gjordes och under tiden var det väldigt varmt i rummet där växlaren finns såklart.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Östergötland

Om varmvattnet pendlar kan det bero på felaktig vv regulator!
    Vad har du för växlare ? Metro , Redan, Alpha.
    Isolering skall normalt sett ingå, så ligg på och fråga när isoleraren kommer

6.    länk #6
    jeppeknasters avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2005
    Ålder: 38

Svarten, nu har du skrivit 6 inlägg och av någon konstig anledning har du nämnt vvs-klimat.se i alla. Går det så dåligt på firman att du måste komma in här och göra smygreklam? Läs forumreglerna och lägg ner annonseringen är du snäll.
    /jesper

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen