Skriv svar Nytt ämne
  1. 2009-05-09 23:08
    Svara | #1

Yrrols avatar
    Gudfader Medlem: nov 2008
    VästraGötaland
    4 053 inlägg
    Gillad 123 gånger
    223 bilder

Mest kompletta/prisvärda vattentestet efterlyses?

Hej.

Har nu bott i villan i några få veckor och ännu inte vågat dricka vattnet (haha).
    Har kikat lite efter vattenanalys erbjudanden, fast de är sällan heltäckande.

Har någon tips på seriös, heltäckande och prisvärd vattenanalyserare?

Sen reagerade jag på att ena sa man skulle skruva upp någon blugg vid pumpen och ta vatten därifrån samt att man måste haft daglig vattenförbrukning i 2 månader...
    Den andre nämnde inget om det och mena på att jag kunde ta från kranen...

Med heltäckande så menar jag att de kollar så många olika värden som det går...*nojjig*
    Området är känt för radon och vem vet vad för kemikalier som runnit ner i denna brunnen i övrigt då den är nära en åker, hehe.

2. 2009-05-10 00:29
    Svara | #2

yxets avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: apr 2009
    uppsala
    435 inlägg
    Gillad 1 gånger
    2 bilder
    kolla komunen dom ombesörjer en ordentlig vatten analys +att dom berättar hur av vad du ska göra ,och luras inte av priserna som filter företagen lockar med,det gör ju inget om det kostar en slant om du för en riktig analys utan egen vinning lycka till!

3. 2009-05-10 06:39
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2006
    191 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Rekommenderar också att gå via kommunen. Ibland gratis om man har barn i viss ålder.

4. 2009-05-10 07:00
    Svara | #4

Yrrols avatar
    VästraGötaland
    4 053 inlägg
    Gillad 123 gånger
    223 bilder
    Kollade kommunens sida och där stod det
    Du som har egen brunn får själv ta kontakt med ett laboratorium för att få flaskor för provtagning. Du hittar dem om du söker på Gula sidorna på nätet (sök på t ex dricksvatten och analys).
    Första de tipsade om var Alcontrol / http://www.byggahus.se/forum/vatten-...runnsvatten.se som visade sig ha mycket lägre priser än de andra, just nu under en några månader. Blir sur för man kan knappa in kampanjkod för få ytterligare prissänkning. Googlade lite i hopp att finna en kod men hittade bara att ett gäng andra kommuner gav ut dessa via kommun-mailen men icke denna byn inte... snålisarna...Undra om företaget reagerar om jag använder en kampanjkod som några andra kommuner långhärifrån kör med; Norrsken...
    ---

Grannkommunen erbjöd att hantera transporten (120kr), vilketsom lade jag märke till deras notering;
    Det är viktigt att man ser över sin brunn och underhåller den. Brunnslock ska vara täta och skydda vattnet mot föroreningar och skadedjur. Ytvatten får ej tränga ner i brunnen. Kontrollera att brunnsringarna är täta i grävda brunnar, och att ytvatten inte kan tränga ner utmed borröret i borrade brunnar.
    "undra om min 'terass' av träplank räknas som tätt och skyddande lock"
    Senast redigerad av Yrrol 2009-05-10 07:40

5. 2009-05-10 18:34
    Svara | #5

lennys avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: okt 2008
    Örebro
    137 inlägg
    Gillad 3 gånger
    7 bilder
    Vi har använt alcontrol, dom har varit billigast när vi jämfört, de brukar ha någon rabatt om man beställer via internet

6. 2009-05-10 18:49
    Svara | #6

Yrrols avatar
    VästraGötaland
    4 053 inlägg
    Gillad 123 gånger
    223 bilder
    Antar att ni var nöjda. Ska ringa dem imorgon och höra lite, slutar nog med att jag beställer deras samtliga tester nu medans de har sommar-rea. (~2100kr mot deras ordinare ~3700kr).

Så får vi se vad det visar. Vore lite ironiskt ifall kranvattnet visade sig vara friskt och alla mina vattenflaskor vore allvarligt besmittade, hehe

7. 2009-05-11 10:31
    Svara | #7

lennys avatar
    Örebro
    137 inlägg
    Gillad 3 gånger
    7 bilder
    flaskor får du från alcontrol. Vi tog vatten från inkommande ledning vid hydroforen för att inte få påverkan av alla gamla järnavlagringar i rören.
    Har faktiskt för mig att det var lite billigare än 2100, vi tog också alla tester man kunde, men det var ju innan finanskrisen

8. 2009-05-11 11:02
    Svara | #8

Yrrols avatar
    VästraGötaland
    4 053 inlägg
    Gillad 123 gånger
    223 bilder
    Hörde med dem och de gratulerade om jag nu hittat andra kommuners kampanjkoder och det var inget de brydde sig om ifall jag brukade, haha, inte för att jag tror det blir stor skillnad på pris ändå men...

Jo jag funderar på ta vattnet från kärlet intill pumpen men och andra sidan, om man nu har ledningar som är förorenade (järnavlagringar) så är det väl bra att veta det också? Vad hjälper det om vattnet är rent i början om det nu blir förorenat i slutänden?

1904kr blev det totalt inklusive återtransporten, 4 tester....
    Senast redigerad av Yrrol 2009-05-11 15:14

9. 2009-05-15 17:23
    Svara | #9

lennys avatar
    Örebro
    137 inlägg
    Gillad 3 gånger
    7 bilder
    ja det beror ju på vad man tänkt göra åt eventuella problem, vi visste att vi skulle sätta in ett filter o då är ju råvattnets värden det intressanta, men vill man bara veta vad det är man häller upp i dricksglaset så är det ju kanske bättre o ta ur kran.
    vi bytte dessutom ut många av ledningarna i huset....

Liknande ämnen

1. Mest prisvärda brädgård?
    av AfrooDite i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. Mest prisvärda fönstrena?
    av lassemajja i forum Fönster & dörrar
  3. Mest prisvärda friggeboden?
    av Peran i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  4. Mest prisvärda friggeboden?
    av Peran i forum Fritidshus