Som jag förstått det är det normala att man drar in kallt på höger sida och varmt på vänster tilldusch och tvättställ

Men det är ju inte alltid det passar. Ponera att en liten toa med matning som kommer genom vägg från höger, sedan kommer ett tvättställ och till vänster om tvättstället står en toalettstol. För att få så lite "överbockningar" så är ju det smartast (??) att dra kallt vatten i den undre ledningen och varmt över. Böjer man då upp detta mot tvättstället så blir ju kallt vatten på vänster sida - det ska ju fortsätta till toan och det är ju bara att istället för en 90 graders bock att sätta ett T-rör och fortsätta. Hade jag satt tvärt om, för att få kallt på höger sida hade man fått sätta en överbockning av varmt vatten, över kallröret.

Min undran är nu till er som gör detta lite oftare än jag gör det något om man då, vid själva blandaren låter blandarens anslutningsrör, korsa varandra. För den kran som blir akutell Gvb Coloric har ju mjuk pex som anslutningsrör, det är ju en smal sak att lägga dem i kors.

Eller finns det något, nej nej nej...gör inte så eftersom då kan himlen rasa ned osv.....

:D Erber

Korsa du rören vid blandaren, blir nog bra. Det blir snyggast.

Protte

Du skall dra den kalla under den varma , annars får du onödigt mycket kondens.

Tony

stort tack!! när jag läser mitt inlägg är jag glad att någon begrep vad jag menade...men inte lätt att stå och skriva med skitiga händer på laptopen utan att dynga ned så mycket.

=)
Erber

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.